Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDäckomkrets???
You need to log in to create posts and topics.

12

Tjena alla cykelnördar!

Är det nån mer än jag som upplevt att det kan vara förbaskat svårt att precisera en däckomkrets när man ska ställa in densamma för sin dator?

Jag köpte nyligen en fiffig dator på Lidl av alla ställen, anledningen var att den va

Kör samma runda flera gånger med din GPS så kan du se om den verkar misstämma. Den borde visa ungefär samma inom hundra meter. Annars kan det bero på att magneten/avkännaren på cykeldatorn är felmonterade så att avkännaren missar en del av passagerna från

För att få exakt däckomkrets gör som Markku skriver på sin hemsida: http://msaweb.se/Cykel/cykeln/vaxlar.htm en bit ner står det om däckomkrets..

Mätning av däckomkrets
- Lägga ett måttband på marken/golvet vid en vägg
- Pumpa däcken till det tryck du br

Det enda jag vet är att metoden med att mäta sträckan som du gjorde, från ventil till ventil, fungerar bra för mig. Jag belastar cykeln (så gott jag kan) för att simulera hur det blir när jag sitter på cykeln.

Det har stämt inom 30 meter på ett avstånd p

Det är skönt att inte bry sig om vilken sträcka som har avverkats utan lägga tankeverksamheten på tiden.

Ja, en sak har jag lärt mig i långfärdscykling ... titta inte på avståndet förrän på kvällen. Det är förödande att slita uppför långa backar, känna sig helt trött efter 6 timmar ... tittar man på avståndet och ser att man bara har kommit 5 km när det känn

hur stor blir skillnaden egentligen om man mäter ett hjulvarv

1 sittandes på cykeln

2 rullandes utan att sitta

om vi antar att däcket är 23 mm på 700 fälg och har optimalt tryck dvs trycks ihop 15 %

Det vet jag inte. Polars manual rekommenderar att man drar av 3mm om man mäter utan att belasta hjulet. Nu har jag inte gjort så, utan har belastat hjulet, men det ger en fingervisning om vilken skillnad det skulle vara. Är man riktigt intresserad, så är

3mm sammanpressning borde göra en skillnad på ca 50m per mil.

To spørsmål : Når dekket blir belastet så får det bare større tversnitt, ikke større omkrets.

Når dekket blir belastet så får det bare/eller også større omkrets og tversnitt ??

Noen som har testet?

12