Quote from Funbeat user on 3 October 2010, 18:25Däcket får väl mindre omkrets när det är belastat? Inte mycket, beroende av hur hårt det är pumpat, men i extemt fall, när luften är helt ur, så har det mycket mindre omkrets.
Däcket får väl mindre omkrets när det är belastat? Inte mycket, beroende av hur hårt det är pumpat, men i extemt fall, när luften är helt ur, så har det mycket mindre omkrets.
Quote from Funbeat user on 3 October 2010, 19:11Ja, eftersom radien från nav till ytterkant på hjulet minskar och omkretsen är pi gånger 2 radier bör omkretsen ändras om däcket trycks ihop. Det borde också lägga till en viss tröghet eftersom större däckyta är i kontakt med marken.
Ja, eftersom radien från nav till ytterkant på hjulet minskar och omkretsen är pi gånger 2 radier bör omkretsen ändras om däcket trycks ihop. Det borde också lägga till en viss tröghet eftersom större däckyta är i kontakt med marken.
Quote from Funbeat user on 3 October 2010, 22:29Jag mätte upp omkretsen på däcket när jag bytte det i våras, och jämförde då skillnaden om jag satt på cykeln eller inte. Om jag minns rätt så skillde det närmre en centimeter (0,5%), i alla fall mer än 3mm. Hade kanske pumpat lite dåligt då, och gjorde
Jag mätte upp omkretsen på däcket när jag bytte det i våras, och jämförde då skillnaden om jag satt på cykeln eller inte. Om jag minns rätt så skillde det närmre en centimeter (0,5%), i alla fall mer än 3mm. Hade kanske pumpat lite dåligt då, och gjorde