Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDålig löpare - fel teknik?
You need to log in to create posts and topics.

Jag VILL bli en bra löpare, men det verkar som jag inte kan.....Är cyklist och cyklar runt 300-400 mil om året. Har inga problem att ligga och nöta 90% av maxpuls under lång tid. Men när jag springer slår jag i pulstaket inom några minuter. Klarar max att

Lite handlar det nog om spänststyrka, dvs du har inte muskelanpassningen för ett effektivt löpsteg. Dels handlar det nog om att aktiviteter där man jobbar med kroppsvikten som last är jobbiga på ett annat sätt än t ex cykling och simning

Den stora skillnaden vad gäller träningen är väl att musklerna jobbar både excentriskt och koncentriskt i löpning. Du blir inte bra löpare på att bara cykla, där arbetet är mest koncentriskt. Jag förmodar att elastisk energiåtervinning också är något man

Som Klas skriver (fast det är nog bättre att tänka "kortare steg" än "högre frekvens" som är mer abstrakt) eller övervikt som påverkar en löpare mycket mer än en cyklist.

Hur långt kommer du om du varvar löpning med gång? Jag kan tänka mej att du har för stora förväntningar på dej själv, tex för att du kanske är en duktig cyklist.

Jag tror att du helt enkelt ska springa ännu långsammare, och eventuellt ta gåpauser.

Angående pulsen; Det är inte bara så enkelt att du har olika maxpuls vid olika aktiviteter?

Jag kan komma upp i 180-200 i löpning hur lätt som helst. På cykel är det väldigt sällan att det går att komma upp över 160.

Bra löpteknik = du orkar löpa längre i samma fart. Helt klart spelar löptekniken med fötter, ben armar och kropp roll.

Att cyklister inte är bra löpare är något som man hör ofta men kollar man på många, kanske inte alla, cyklister som är i eliten så spr