Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDagens ZIPPproblem...
You need to log in to create posts and topics.

Tack för ett mycket bra svar Nicke!

😀

Hur långa distanser planerar du att köra med en Speed Concept och Zipp 808/1080

/nyfiken

Halv ironman och därutöver.

Till Olympisk och sprint har jag en Kaernan Interceptor, en hoj som är baserad på Pinarello Dogma 60.1 med bockstyre & liten aerobar enligt bild.

BILD:http://i55.tinypic.com/dfj5ee.jpg

Manne: "Halv ironman och därutöver."

Tack!
Det var snarare "därutöver" som jag var nyfiken på, eftersom jag personligen skulle tycka det var jobbigt att cykla långdistans med en sådan uppsättning.

(Eftersom många cykellopp är mellan 10-20 mil räknar jag

På vilket sätt skulle du tycka att det var jobbigt att köra långt med en dylik uppsättning?

Sittställning och vindkänslighet.

>Tille: du vet ju inte hur Mannes sittställning är (eller det kanske du gör?). En bra tempo/tri-cykel i rätt storlek och rätt inställd (efter ändamålet) är ju en ganska bekväm cykel.
Med vissa undantag så kör ju inte triathleter (framförallt i långdistans

>Tille: du vet ju inte hur Mannes sittställning är (eller det kanske du gör?).

Nä, det vet jag så klart inte. 🙂

Jag var bara nyfiken på vilka distanser som han siktade på att genomföra. Dels med tanke på att tubdäck var uteslutna och dels att han tän

Jepp, det ÄR toppenbekvämt!

Det är centralt att förstå att det INTE är ryggen man ska kröka för att bli aerodynamisk. Man skjuter hela höftpartiet, dvs sadeln, framåt och kommer därigenom lägre med kroppen med bibehållna vinklar i sittställningen.

Möjl

Inom UCIs reglemente ska sadeln vara vågrätt. En bra regel som tyvärr efterlevs för sällan.