Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Danska forskare har genomfört en studie på nya löpare. De har "klassat" deras fötter och sedan låtit alla springa med neutrala skor för att sedan se om utfallet av skador var högre bland de som inte hade ett neutralt löpsteg.

Resultatet blev att de inte

Jag har pronationssteg och är plattfot, tidigare körde jag med pronationsskor men köpte för ca ett år sedan ett par neutrala och springer regelbundet 3-4 ggr i veckan och har varit skadefri sedan jag började springa med neutrala skor.
Var inte skadad fre

Studien har mött lite kritik: http://www.runresearchjunkie.com/foot-pronation-is-not-associated-with-increased-injury-risk-in-novice-runners-wearing-a-neutral-shoe/

Jag har upptäckt samma sak - körde med pronationsskor från början med hade alltid problem med behinnorna.

Sen 2 år tillbaka kör ja med helt neutrala skor och det fungerar precis lika bra. Inga skador, men om det beror på att ja tränar bättre eller på sk

Jag köpte 2010 pronationssko enligt rekomendation från Löplabbet, dessa gjorde att jag som ovan löpare slapp benhinneinflammation som jag alltid haft problem med innan i neutrala skor.
Men 2012 när jag bytte till nya likadana fick jag tillbaka problemen m