Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDet blir en felaktig vinkel i nac …
You need to log in to create posts and topics.

12

Hmm nu har jag änteligen skaffat mig en riktig racer som ska ta mig vättern runt. Jo jag har tränat innan... spinning skidor mm.
När jag var ute på min premiärrunda i det vackra vädret var det helt underbart att sitta på hojen.
Det dök upp en tanke när ja

Tror att mycket handlar om träning, sen kan du ju höja styret lite om det går... Annars är mitt tips det som jag inledde träna..

Jag hade också ont i nacken till en början, men det har försvunnit. Så jag säger som Silva: träna på. Går det inte över så får du testa att laborera lite med sittställningen.

Det blir mycket bättre ju fler rundor du kör, lita på det. Sedan så håller väl racercyklister nästan aldrig händerna nere i bocken. 95% av tiden håller man nog runt bromshandtagen eller uppe på styret, vilket är lättare för nacken. Någon gång kan du ju oc

Man bör ju kunna sitta runt en 20-30 minuter i bocken när det behövs. Isynnerhet om det är kantvind.

Men ett tricks jag lärt mig är att inte sträcka på nacken utan tvärt om trycka ned huvudet mellan axlarna så långt det går innan man höjer blicken. Då få

Blicken är på bakhjulet på cykeln framför. Då hamnar huvudet mer i rätt vinkel. Hål och hinder varnar de framför för.

Solo så är det lite jobbigare. Jag försöker röra på huvudet mycket. Titta långt fram, ner en stund, långt fram igen osv.

Kan nog vara klokt att titta betydligt längre fram än nästa bakhjul. Åtminstone med jämna mellanrum.

mmm det är ju inte fel att kanske ha lite kolla på dom cyklisterna som ligger längre fram i klungan, det är inte alltid den som ligger precis framför dig hinner varna.
det är bara att vänja nacken vid cykling, tillslut släpper spänningarna i nacken. om d

Det är väldigt sällan man ligger i bocken. 95% av tiden håller du händerna uppepå styret. Det är bara när det blir väldigt mycket motvind som du måste gå ner.

Ju mer van man blir att cykla i klunga, ju mindre behöver man titta på hjulet framför. Avstånde

min sadel sitter typ en dm över styret oc´h jag har aldrig upplevt några problem med det.

12