Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDet blir en felaktig vinkel i nac …
You need to log in to create posts and topics.

12

Hittade ett mycket bra dokument som beskriver sittställning, styrhöjd mm:

http://www.bodo-ck.com/?dfi=Sittstllning.pdf&PHPSESSID=b6102c1a9b382bd6dd5a4aa1a9034b3b

Sammanfattning: generellt ca 5 cm mellan höjden på styre och sadel men om man är lång, ca 5

Jag själv tänker väldigt mycket på att slappa av i axlarna oavsett om man har händerna i övre eller undre läget. Spänner man sig så är det större risk att man får ont i nacke och axlar. I alla fall för min del.

Sedan vart man ska fästa blicken så fick ja

"95% av tiden håller du händerna uppepå styret"

Kanske dags att testa att ligga lite mer i bocken. Du kommer bli förvånad hur mycket längre dina krafter räcker. Alltid när du ligger på 4-5e rulle eller mindre. Alltid när det är sidvind osv. Mao alltid så

Per: Då vågar jag med ditt inlägg påstå öppet att jag gillar bocken bättre! Åtminstone när det 1. Går utför och snabbt, 2. kraftig sidvind och motvind samt 3. när jag ska pressa i ett intervall. Så tja.. det blir väl.. 95% av tiden :D. Händerna på styret

... Eller så kör man som proffsen, armbågarna på styret, eventuellt håller de lite i växelvajrarna.

Precis och det är därför Shimano är så överlägset Campagnolo (H)

Jag skulle inte rekommendera en nybliven cyklist att köra i klunga med händerna i bocken på VR, speciellt om personen inte är van att köra i klunga. Det är tillräckligt att tänka på ändå. Man kan gå ner i bocken när man kommer längst fram och ska dra och

Oj oj det var mycket att tänka på. Tack för alla tips och vilken enorm kunskap ni har. 🙂

Cykeln är grundinställd för mig men det finns säkert lite finjusteringar att pula med. Min första tur var kanske för lång (36 km) och antar att det är träning som

Här är ett par bilder som illustrerar hur man bör sitta på cykeln:
BILD:http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Sittst%C3%A4llning_1_o_2.jpg
Bild 1 visar ett exempel på en bra nybörjarsittställning
Bild 2 visar en sämre sittställning med styret f

då tror jag att jag ska tesat och höja styret någon cm. iofs har jag typ 500 mil med mina inställningar så jag är väl rätt van, men man måste testa liet nytt, kanske kan ge lite extra kraft

12