Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDet här med andningsteknik
You need to log in to create posts and topics.

12

Försöker jogga/springa så ofta jag kan och märker att jag orkar mer och mer men nu är det andningen som stoppar. Känner att jag har mer att ge i ben och kropp men jag får inte luft. Förösker andas in genom näsan och ut genom munnen men efter första, andra

Andas genom munnen vid all löpning, då känns det bättre. Det går bara inte att klämma in så mycket luft genom näsans små hål för att det ska räcka till att tillgodose allt du behöver vid löpning. En skön rytm är inandning på två steg och utandning på ytte

Så klart du måste andas både in och ut med munnen när det går undan.
Har du kollat om du har ansträngningsastma.
Jag låter som du beskriver, och har ansträngningsastma. Mina träningskamrater låter inte alls likadant. Inte ens de nytillkomna som har sämre

När man inte anstränger sig så funkar det att endast andas in genom näsan och ut genom munnen. Glöm det när du tränar. Om luften är för kall (och du får problem pga. det) så bör du skaffa dig en luftvämare typ Airtrim eller Lungplus.

Eller andas genom en Buff. Lidl säljer nu sådana för 25:-!

väser det mycket när du sprungit?
Isåfall skulle jag försöka låna en "pef-mätare" för att se ifall du har ansträngningsastma.

Men som svar på frågan så skall man givetvis andas med det som ger mest syre.
Oftast är det genom munnen 😉

@Per,
Kör du inte

att lära sig andas med magen till vardags är också bra att lära sig igen.
många astmatiker har stor hjälp av detta

Helt naturligt att syreupptagningen blir en begränsande faktor när du kommit i form och kan öka tempot. Andas genom munnen från första steget så du får ordentlig syresättning hela tiden.

Ove, intressant kommentar där om andningsrytm, har funderat en del

Jaha och alla som jag lyssnat på innan som sagt att man ska andas in genom näsan och ut genom munnen och jag som hållit på att inte få luft för at jag skulle det. Men då ska jag genast sluta tvinga mig till det och andas genom munnen. Tror inte det är ans

Jag andas också i takt med fötterna, det blir oftast in-in på två steg och sen ut-ut på två. På lugna långpass kan det bli fyra steg per andning och går det riktigt fort blir det in-ut på två steg. När det blir jobbigt försöker jag fokusera på att andas u

12