Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDet knakar!!!
You need to log in to create posts and topics.

Jag har fått ett nytt knakljud som tidvis är rätt rejält. Oljudet gör mig galen!!
Det har antingen sitt ursprung i vevlagret eller pedalen.....Cykeln är 1 år gammal och har rullat lite drygt 450 mil så vevlagret borde inte vara kasst.

Det knakar mest n

Har du provat att lägga på lite fett på gängorna till pedalen? Bristen på fett är ofta orsaken till knarrande ljud på cyklar.

har du kollat dina klossar under skorna, kanske behöver smörjas

Vet inte om det är en alu-hoj eller kolfiber. Men på alu-cyklar kan ljud låta som att de kommer från ett håll men i själva verket kommer det från någon helt annan stans.

Du sa att det inte låter något när du står upp och cyklar. Har du tagit bort sadelst

Dra åt pedalerna det är vanlig orsak till knak.
Dra även åt (justera) även styrlager styrtapp och styre samt vevarmarna.

Antagligen är det lite små justeringar efter 450 mil, om du inte har gjort det tidigare.

Aluram med kolfiber sadelstolpe?
Spricka i stolpen efter att dragit för hårt?
Det knakar! från hela cykeln. Jag vet....
Slutar knaka när du står upp eller trampar enbent.

Det är en merida cx 3 med aluminium ram och framgaffel.

Jag hade liknande problem i våras. Då trodde jag också det var vevlagret, men det var det inte. Det visade sig att det var själva vevarmen på vänster sida som taggarna slipats ner och armen var för hårt spänd. När jag bytt vevarmen blev det tyst. Testa at

Jag hade samma problem som JS fast precis tvärtom, vevarmarna var för löst draget som NM föreslår ovan. Drog åt till specat vridmoment och det blev knäpptyst.

Som vanligt gäller: Ta isär, rengör, fetta och skruva ihop igen. Börja längst ut (pedalerna) och jobba dig inåt/uppåt tills ljudet försvinner. Och som nån skrev här, ramen är som en jädra fiollåda så ljudet kan luras ibland.