Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDet knakar!!!
You need to log in to create posts and topics.

Åh, tack för tips. Har precis samma problem just nu. Får kolla igenom den nu ordentligt!

Kvasi-kidnappar tråden: Om man nu skall fetta in sadelstolpe, pedalgängor mm, vad använder man? (gissar på att eftersom det står "fett" så menar ni inte olja...) *vill också ha en knakfri cykel*

Bike grease.... cykel fett finns på nätet eller i cykelaffären.

På gängor går det med nästa vilket fett som helst, finns ett universalfett på biltema som är billigt o bra. Om det är carbon ska man inte fetta utan använda carbonpasta, eller så tar man tandkräm som funkar lika bra.

Här kommer Stefan farande...
det doftar mint 😉

Varför inte ta ungarnas Bamsekräm, luktar smultron 🙂

Bästa sättet att utesluta sadelstolpen är att ta bort den, dock inte på ett långpass 😉

Det är inte sadeln låter inte så och så knakar det som mest när jag trycker ner vänster pedal. Men jag ska ändå lossa sadeln och fetta in den så den inte fastnar i det nuvarande läget.

Tänkte lossa pedalerna ikväll skulle ju vara så här lätt....
http://

Det är inte sadeln du ska kolla (eller ja, kanske den också) utan sadelstolpen i första hand.

Det skulle också kunna vara vevlagret som knakar mot vevlagerhuset. Kanske för att ytorna på vevlagerhuset inte var helt plana. Min gamla merida fick jag lämna

Har haft problem med knak på mitt pendlaråk (focus mares cx) också och efter att ha läst tråden tog jag bort vänstervriden - rengjorde och smörjde. Missljudet som bortblåst och det låter inte längre som jag far fram på en illa skött gamal herrcykel! Grac

Men Tomas, cykeln blev nog glad 🙂

450mil på en cx, beror väll på hur den används.
Som landsvägscykel borde det inte vara några problem, såvitt du inte stått med högtrycken!
På min mtb fick jag byta hela drivlinan samt vevlager efter 260mil, XT, men så