Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDet står still!
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Hur ska jag göra för att utvecklas i min träning? Springer 2-3 ggr i veckan och motionorienterar 1 gång i veckan. Jag tycker att jag inte blir nå bättre.

Skulle gärna få tips på vad jag ska göra, springer bara distans, mellan 5- 15 km, blandad terr

Lägg till ett hårdare pass:
Vecka 1 tempo, värm upp 1, 5 till 2km, lämplig sträcka mitt på i drygt tröskelfart, eller kilometerintervaller jogga ned i 1,5 -2 km
vecka 2 backe
vecka tre kortare intervaller, 400 eller 800 m
vecka fyra ingetdera, bara lätt d

Nu ser man inte hur du tränar men intervaller, fartlek och backe brukar vara bra pass så man lämnar bekvämlighetszonen och gör förbättringar.

Visst kan du utvecklas genom att springa intervallöpning, men du behöver inte våndas för att utvecklingen står still ett tag. Det är vanligt att utveckling går till så, det står still ett tag för att man förbättras mycket snabbt, och så håller det på att

Hej igen!

Jag tränar med pulsklocka å undrar hur många procent av maxpulsen man bör ligga på i ett distanspass?

Det är väldigt individuellt. Vad som är rätt för mig behöver inte alls vara rätt för dig.

Procent av maxpuls är bara meningsfullt dessutom om du har ett _bra_ mätvärde på maxpuls.

Ser att jag skrivit "drygt" i texten ovanför om tempopass, kanske skulle skrivit "knappt" ... Blir lite knasigt när man tänker i tempo om fart, menar alltså att om

Jonas: Min utveckling hade stått still i många många år. Sen ökade jag löpmängden från ca 15 km/v till ca 40 km/v men sprang fortfarande bara ganska långsamt (mellanmjölkstempo) och efter ca 1 år har jag blivit rejält snabbare på alla distanser. Tror mång

Tack för svaren!

Jag tränar ca 30-35 km i veckan, har tränat i ca 8 månader.

Jag springer i rätt så blandad terräng, asfalt, elljussspår å efter vandringsleder + skog (orientering).

Ett riktmärke för min kondition, sprang ikväll 7,7 km efter en ganska

Varierad terräng och varierad längd på passen låter ju bra. Bara att testa med att lägga in lite intervallträning med. Ett pass i veckan borde räcka. Jag kör bara ett i veckan, och det har förbättrat mina tider rätt så bra på bara 6-7 månader. Att "bara"