Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDiskussion: Gubbvader 2.0
You need to log in to create posts and topics.

12

Tja, god fortsättning på er!

Jag vet inte om jag har gubbvader eller inte men jag tror det efter läsningen av den förra diskussionen. Jag är 19 (!) och har haft detta problem länge. Sedan 15-16 kanske. Jag har alltid spelar innebandy och det har inte gjo

Uppenbarligen vill dina muskler inte samma som du. Kanske är du lite tung, kanske har du magnesium och järnbrist, kanske borde du stretcha och kanske är dina vadmuskler lite svaga i förhållande till dina ambitioner.

Enbens vadhävningar (högreps) på plattform med vikt i hand på samma sida som benet du tränar = bra grejor. Typ: 3x20/ben.

@Anders

Vad tror du är en "normal" tid för att bli kvitt denna skiten? Snackar vi veckor eller månader (givetvis individuellt)?

Enligt min erfarenhet, men detta är naturligtvis beroende av individuell fysiologi, så tar det avsevärt längre tid att utveckla vaderna (särskilt om dessa är en svag del av den egna fysiologin) än det tar att utveckla andra muskler. Jag skulle säga att de

@Anders

Okej, men otränade är de inte, har spelat Innebandy sedan jag var 5. Men ska börja direkt 🙂 Tack så mycket!

Anton som du säkert läst i tidigare trådar så kan kompressionsstrumpor avlasta vaderna lite under tiden du stärker upp dom. Dom som flertalet tyer funkar bäst är 2XU kompression race socks, eller CEP. Skälv tycker jag att 2XU funkar bäst efter att ha prov

När jag gör tåhäv så efter 20-25 st så bränner det något djävulskt i vaderna. Jag gjorde några stycken i går 3x30 sedan 4x20 och har träningsverk idag. Hittills idag har jag gjort 3x30, det gör lite ont.

Låter detta rätt? 😉

Det låter helt rätt. Korrekt träning av vaderna ger djävulsk ont och ger dito träningsvärk. Men, och detta är viktigt: (1) träna inte varje dag, låt vaderna vila (och växa) en-två dagar efter att du har tränat, samt (2) stretcha (i samband med träning).

@Anders

Tror du att det blir bra om jag springer först, sedan gör mina 3x30 tåhäv och sedan strechar jag? Eller blir detta för mycket för mig på en och samma dag?

12