Quote from Guest on 21 May 2011, 08:23Den lokala mekanikern (ego) gav sig på att montera en splirrans ny kassett (Campa Athena 11s) på ett splirrans nytt bakhjul (Cosmic Carbone SL ED11).
Han använde momentnyckel men läste på fel skala och har nu dragit åt med ca. 55Nm istället för angivna 4
Den lokala mekanikern (ego) gav sig på att montera en splirrans ny kassett (Campa Athena 11s) på ett splirrans nytt bakhjul (Cosmic Carbone SL ED11).
Han använde momentnyckel men läste på fel skala och har nu dragit åt med ca. 55Nm istället för angivna 4
Quote from Funbeat user on 21 May 2011, 08:33Känns som om det inte borde spela någon större roll, men varför det tar i vet jag inte.
Känns som om det inte borde spela någon större roll, men varför det tar i vet jag inte.
Quote from Funbeat user on 21 May 2011, 08:38En bild säger mer än 1000 ord.
En bild säger mer än 1000 ord.
Quote from Funbeat user on 21 May 2011, 08:45Har du en bit plattjärn o kedja så tillverkar du en kedjepiska på 10 minuter.
Har du en bit plattjärn o kedja så tillverkar du en kedjepiska på 10 minuter.
Quote from Funbeat user on 21 May 2011, 09:25Den praktiska skillnaden mellan 40 och 55 Nm är inte så stor.
Båda är "att dra åt det hårt, men inte stenhårt".Har monterat ett antal kassetter genom åren utan momentnyckel och aldrig upplevt att jag dragit dem för hårt eller löst.
Detta beror sannolikt
Den praktiska skillnaden mellan 40 och 55 Nm är inte så stor.
Båda är "att dra åt det hårt, men inte stenhårt".
Har monterat ett antal kassetter genom åren utan momentnyckel och aldrig upplevt att jag dragit dem för hårt eller löst.
Detta beror sannolikt
Quote from Funbeat user on 21 May 2011, 10:23en distans bricka som glömt kanske
en distans bricka som glömt kanske
Quote from Funbeat user on 21 May 2011, 12:21Kedjepiska har införskaffats. Kassett avmonterad.
Jag hittar inga uppgifter om att det skall sitta något shims innanför kassetten (endast på Shimano, tydligen inte på Campa).
Kassett påmonterad igen, denna gång med 40Nm. Efter några varvs snurrande på h
Kedjepiska har införskaffats. Kassett avmonterad.
Jag hittar inga uppgifter om att det skall sitta något shims innanför kassetten (endast på Shimano, tydligen inte på Campa).
Kassett påmonterad igen, denna gång med 40Nm. Efter några varvs snurrande på h
Quote from Funbeat user on 21 May 2011, 18:33Man ska nog akta sig för Campa! 😀
Man ska nog akta sig för Campa! 😀
Quote from Funbeat user on 22 May 2011, 09:51Skulle du, rent teoretiskt, ha deformerat något genom att gå dragit åt för hårt skulle deformationen sannolikt vara kvar, så det skulle inte hjälpa att lossa och dra fast den igen. Därmed inte sagt att jag tror att det är det som har hänt.
Skulle du, rent teoretiskt, ha deformerat något genom att gå dragit åt för hårt skulle deformationen sannolikt vara kvar, så det skulle inte hjälpa att lossa och dra fast den igen. Därmed inte sagt att jag tror att det är det som har hänt.
Quote from Funbeat user on 22 May 2011, 12:17Vad är det kassetten tar i och när sker det - är det när hjulet frihjular (dvs body & kassett är stilla i förhållande till hjulet) eller är det när bodyn driver (dvs body och kassett snurrar med hjulet)?
Vad är det kassetten tar i och när sker det - är det när hjulet frihjular (dvs body & kassett är stilla i förhållande till hjulet) eller är det när bodyn driver (dvs body och kassett snurrar med hjulet)?