Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDragit åt kassett för hårt???
You need to log in to create posts and topics.

12

Den lokala mekanikern (ego) gav sig på att montera en splirrans ny kassett (Campa Athena 11s) på ett splirrans nytt bakhjul (Cosmic Carbone SL ED11).
Han använde momentnyckel men läste på fel skala och har nu dragit åt med ca. 55Nm istället för angivna 4

Känns som om det inte borde spela någon större roll, men varför det tar i vet jag inte.

En bild säger mer än 1000 ord.

Har du en bit plattjärn o kedja så tillverkar du en kedjepiska på 10 minuter.

Den praktiska skillnaden mellan 40 och 55 Nm är inte så stor.
Båda är "att dra åt det hårt, men inte stenhårt".

Har monterat ett antal kassetter genom åren utan momentnyckel och aldrig upplevt att jag dragit dem för hårt eller löst.
Detta beror sannolikt

en distans bricka som glömt kanske

Kedjepiska har införskaffats. Kassett avmonterad.
Jag hittar inga uppgifter om att det skall sitta något shims innanför kassetten (endast på Shimano, tydligen inte på Campa).
Kassett påmonterad igen, denna gång med 40Nm. Efter några varvs snurrande på h

Man ska nog akta sig för Campa! 😀

Skulle du, rent teoretiskt, ha deformerat något genom att gå dragit åt för hårt skulle deformationen sannolikt vara kvar, så det skulle inte hjälpa att lossa och dra fast den igen. Därmed inte sagt att jag tror att det är det som har hänt.

Vad är det kassetten tar i och när sker det - är det när hjulet frihjular (dvs body & kassett är stilla i förhållande till hjulet) eller är det när bodyn driver (dvs body och kassett snurrar med hjulet)?

12