Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDricka enbart vatten och inte spo …
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Jag har en tid tillbaka experimenterat med att endast dricka vatten vid min cykelturer och inte äta något till. Dessutom dricker jag bara när jag blir törstig.

Tidigare hade jag alltid med sportdryck som jag drack i jämnt takt i ganska stora mängder

Du kan hålla farten uppe så länge glykogenet räcker, vad som händer sen verkar du ha märkt.

Träna med lite vatten och tävla med sportdryck.

Markku, jag har gjort samma erfarenhet som du.

Numera kör jag med två flaskor Enervit sportdryck och två flaskor vatten på mina längre rundor. Jag dricker endast när jag är törstig och jag väljer sportdryck eller vatten beroende på vad som känns rätt jus

Träning sker enbart på vatten, dock dricker jag hela rundan då jag annars lätt får lite vätskebrist (svettas rejält), att bara täna på vatten skall vad jag läst mig till även hjälpa kroppen att bli effektivare på att använda fett som energikälla och då sp

Det finns dom som förespråkar att man även dricker så lite vatten som möjligt på träningarna, men det har jag lite svårt att förstå nyttan med. Nån som har nån teori om det?

Vara säker på att slippa kissa?

På 60 talet dracks inget vatten alls ens på tävlingar. Idag vet man bättre.

Att inte fylla på med sportdryck verkar ju de flesta förstå att det innebär att man inte kan hålla intensiteten uppe.

Vad som däremot förvånar mig är att det är så många som för

Det går lika bra med mazariner och vatten på träning.

Rätt ny i cykelträsket (cyklat sedan maj), och har inte velat ställa upp i någon tävling än. Dock blir det ett motionslopp nästa söndag så jag har ingen erfarenhet om det är bättre med det ena eller andra vid tävling/träning.
När jag tränar så kör jag pri