Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDricka enbart vatten och inte spo …
You need to log in to create posts and topics.

varför dricka sportdryck ? det ger ju bara extra arbete för tandläkaren...

Dina glykogen lager räcker drygt 2 h . du för brukar kanske 1 gram kolhydrat i minuten, - hur mycket kohydrater innehåller en flaska sportdryck ?

Stoppa i dig en mazarin, banan,

kul diskussion påminner om härliga gamla teorin drick inte under träningspasset så tränar du kroppen att bättre hushålla med vätskan vid tävling

Precis Leif...själv gör på exakt samma sätt på träning som på de motionslopp som jag kör. Det är det som jag funnit funkar bäst för mig.

Vidare så tränar jag på det sätt som mina lopp skall genomföras. Så inför Ride of Hope där etapperna låg runt 15 mil

Jag tycker att diskussionen glömmer bort frågeställningen om vad ens SYFTE med träningen är.

Genom att tillföra kolhydrater under träning klarar kroppen av att arbeta längre i en viss intensitetszon. Om syftet med träningen är att förbättra hjärta/lungor

Jag har lite svårt med långa träningspass och hög puls under tiden. Jag blir så trött.

Man kanske även skall fundera på vad som är långt, kort eller intensivt. Jag tror att det råder delade meningar om vad som är vad.

En bra tränad kropp bränner fett tidigt och hushåller med "kolhydraterna". de finns där när de behövs.

En mindre bra träna

nu när jag sitter här och skriver så bränner jag cirka 50 % fett och 50 % kolhydrater är jag då vältränad eller otränad Mandus...

Johan med samma resonemang så finns väl också uppenbara poäng med att köra utan vatten...

Tjaa, på den tiden Sverige hade duktigare långdistanslöpare såg man ingen som sprang med vattenflaska i handen. Samband?

Leif; Jag misstänker att du är skapligt tränad ....
Den stora frågan är väl hur intensivt du skriver.

Ang. sportdryck, man skall aldrig underskatta den paceboeffekt som sportdryck kan ge.
Det är dock viktigare att få i sig tillräckligt med dricka (inte f