Quote from Guest on 2 January 2012, 22:03Satte på dubbdäck för några veckor sedan när jag trodde det skulle komma härlig kyla, med is och snö. Långnäsa på det.
Vill ut och rulla med MTB:n och köra distans men undrar hur illa det går för däcken på asfalt. Alltså, synpunkter?
Kör på Nokia Extreme
Satte på dubbdäck för några veckor sedan när jag trodde det skulle komma härlig kyla, med is och snö. Långnäsa på det.
Vill ut och rulla med MTB:n och köra distans men undrar hur illa det går för däcken på asfalt. Alltså, synpunkter?
Kör på Nokia Extreme
Quote from Funbeat user on 2 January 2012, 22:13ok !
( om man har "kvalitetsdäck")
ok !
( om man har "kvalitetsdäck")
Quote from Funbeat user on 2 January 2012, 23:31Piggene blir slitt ned. Garantert, + at noen kan falle ut ved brems.
Orkar inte legge om: hva fan... det tar 15min max.
Når snøen kommer så vil du angre deg.
Piggene blir slitt ned. Garantert, + at noen kan falle ut ved brems.
Orkar inte legge om: hva fan... det tar 15min max.
Når snøen kommer så vil du angre deg.
Quote from Funbeat user on 2 January 2012, 23:37Om det är nya däck är det bara bra att köra cirka 5 mil på asfalt så att dubben sätter sig i däcket ordentligt. Dock utan kraftiga accelerationer och inbromsningar. Många tillverkare rekommenderar att man kör in sina dubbdäck.
Om det är nya däck är det bara bra att köra cirka 5 mil på asfalt så att dubben sätter sig i däcket ordentligt. Dock utan kraftiga accelerationer och inbromsningar. Många tillverkare rekommenderar att man kör in sina dubbdäck.
Quote from Funbeat user on 2 January 2012, 23:41NPNG, vad är det jag ångrar menar du när snöns kommer? Att jag kört ner dubbarna eller att jag väljer att byta i alla fall bara för att det tar bara max 15 minuter?
NPNG, vad är det jag ångrar menar du när snöns kommer? Att jag kört ner dubbarna eller att jag väljer att byta i alla fall bara för att det tar bara max 15 minuter?
Quote from Funbeat user on 3 January 2012, 08:44Som Pelle säger så bör du rulla in dom på asfalt för att dubben ska sätta sig gött i däcken. Och du sliter inte ut dubben i dom Nokian-däcken på några extra mil asfalt. Mina gamla Nokian gick i fyra säsonger med ganska mycket asfalt på det hela sammantage
Som Pelle säger så bör du rulla in dom på asfalt för att dubben ska sätta sig gött i däcken. Och du sliter inte ut dubben i dom Nokian-däcken på några extra mil asfalt. Mina gamla Nokian gick i fyra säsonger med ganska mycket asfalt på det hela sammantage
Quote from Funbeat user on 3 January 2012, 09:26Låter bra. Då är det bara att sticka ut och rulla.
Tack för svar.
Låter bra. Då är det bara att sticka ut och rulla.
Tack för svar.
Quote from Bertil Nolheim on 3 January 2012, 10:00Det är ingen fara med dubben.
Jag har kört slut på 2 uppsättningar Nokian. De första höll i 10 år (jag cyklar 5 mil om dagen).
Båda paren tog slut därför att gummit gav sig. Det är klart att dubben inte var som nya precis, men fullt fungerande.
Det är ingen fara med dubben.
Jag har kört slut på 2 uppsättningar Nokian. De första höll i 10 år (jag cyklar 5 mil om dagen).
Båda paren tog slut därför att gummit gav sig. Det är klart att dubben inte var som nya precis, men fullt fungerande.
Quote from Funbeat user on 3 January 2012, 12:26Ok for meg. Jeg har antaglig høgre krav til piggdekk en dere.
Ok for meg. Jeg har antaglig høgre krav til piggdekk en dere.
Quote from Bertil Nolheim on 3 January 2012, 13:52Så är det nog. Det är klart att greppet inte är det samma efter 5 år, men det går bra att cykla på is om man tar det lite försiktigt. Med splitternya dubb kan man nog stå på lite mer.
Så är det nog. Det är klart att greppet inte är det samma efter 5 år, men det går bra att cykla på is om man tar det lite försiktigt. Med splitternya dubb kan man nog stå på lite mer.