Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDubbar
You need to log in to create posts and topics.

Någon som har något att säga om olika märken av dubb som man skruvar fast under skorna? Sitter de kvar? Skulle kännas lite surt att köpa några för mycket pengar för att se de spruta ut en efter en. Just nu kör jag med plåtskruv till ett inköpspris av 2 kr

Bra idé. Men det finns ju plåtskruv med sexkantskalle, det borde väl greppa bättre.
BILD:http://www.bramida.net/images/articles/editor/platskruv.jpg
Fast kortare såklart.

Jo, skruv med sexkantskalle har jag en hel kartong av, men den är något lång. Skruvdelen är en halv tum lång. Det är det kortaste jag sett av sexkanstsskallar. Men det kanske finns kortare i alla fall? Den skruv jag dragit in i skon är 8mm inklusive skall

Annars kan du lämna in skorna till någon som är van att dubba däck och liknande...

Snökedjor är en lösning som inte förstör skon:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=YAKTRAXPRO
Jag har inte hunnit testa själv, men de ska tydligen fungera väldigt bra.

Jag har testat (inomhus) Yaktraxpro, och de är förmodligen ypperliga på snö och bra på is, men jag skulle inte springa asfaltsträckor med dem (om det är varierat underlag). Men jag har ju inte testat "på riktigt" som sagt.

Redan på 80-talet dubbade en del lite rejälare löparskor på riktigt sätt med ett handverktyg och kortare s.k. basdubb. Vet ej om de finns kvar idag, och dessutom är väl mellansulematrialen inte lika homogena som den gamla EVA-sulan, så det kan ju vara lit

Jag har inte provat att dubba själv, men jag kan definitivt rekommendera ett par skor från Icebug. Jag har dem från November till Mars, oavsett om det är is eller inte. (Dock använder jag dem inte på barmark om jag springer på asfalt, man känner av dubbar

Broddar är aningen knöligt. Och skor med mer terränggående sula tänkte jag köpa till våren men då utan metalldubb som på icebuggarna, så det känns det knepigt att köpa ett par terrängskor innan dess. Skruv eller dubb får det bli. Nån som har erfarenhet av