Quote from Guest on 7 November 2007, 22:01Efter att plöjt igenom nästan 10cm snöslask på oplog riksväg idag på väg till jobbet
så bestämde jag mig för att jag behöver bättre däck om jag skall fortsätta att cykla säkert till jobbetHar tittat på Nokian, Hakkapeliitta W240, 700x40 som alla verkar
Efter att plöjt igenom nästan 10cm snöslask på oplog riksväg idag på väg till jobbet
så bestämde jag mig för att jag behöver bättre däck om jag skall fortsätta att cykla säkert till jobbet
Har tittat på Nokian, Hakkapeliitta W240, 700x40 som alla verkar
Quote from Funbeat user on 7 November 2007, 22:11frågan blev väl lite flumig som vanligt när jag skrev.
det finns ordentligt med plats för grövre däck på min Merida citybike så det är inte något problem.det som jag har svårt att få ihop är däck och fälg men det verka ju inte vara
några problem.tack
frågan blev väl lite flumig som vanligt när jag skrev.
det finns ordentligt med plats för grövre däck på min Merida citybike så det är inte något problem.
det som jag har svårt att få ihop är däck och fälg men det verka ju inte vara
några problem.
tack
Quote from antti5303@gmail.com on 8 November 2007, 15:50Annars är Schwalbe marathon dubbat ett alternativ. Det finns i 35 mm bredd.
Bra gummiblandning och reflexsidor, du åker så säkert det kan bli på vintern.
Annars är Schwalbe marathon dubbat ett alternativ. Det finns i 35 mm bredd.
Bra gummiblandning och reflexsidor, du åker så säkert det kan bli på vintern.
Quote from Funbeat user on 14 November 2007, 19:35Funkar dubbdäck ok även då det är dagar utan is? Jag pendlar mellan Malmö och Lund och här är tempen ofta runt frysläge. I måndags var det snorhalt på morgonen, hem var det torrt och fint, i tisdags var det ingen is alls osv.
Funkar dubbdäck ok även då det är dagar utan is? Jag pendlar mellan Malmö och Lund och här är tempen ofta runt frysläge. I måndags var det snorhalt på morgonen, hem var det torrt och fint, i tisdags var det ingen is alls osv.
Quote from Bertil Nolheim on 14 November 2007, 19:57Dubbdäck funkar fint även på asfalt men de rullar ju inte så himla bra.
Dessutom är de klart halare än vanliga sommardäck på hårt underlag speciellt på betongplattor (men gäller ju faktiskt för dubbdäck på bilar också).
Dubbdäck funkar fint även på asfalt men de rullar ju inte så himla bra.
Dessutom är de klart halare än vanliga sommardäck på hårt underlag speciellt på betongplattor (men gäller ju faktiskt för dubbdäck på bilar också).
Quote from Ingemar Lindgren on 15 November 2007, 10:26Det finns ju grader av dubbdack ocksa... du kanske inte behover 400 dubb per dack, och smalare dack med farre dubbar kan ju faktiskt rulla, medan tex Nokian Extreme far man pumpa pa bra med benen aven i nedforsbacke.
Det finns ju grader av dubbdack ocksa... du kanske inte behover 400 dubb per dack, och smalare dack med farre dubbar kan ju faktiskt rulla, medan tex Nokian Extreme far man pumpa pa bra med benen aven i nedforsbacke.
Quote from Funbeat user on 15 November 2007, 10:33Det kan också ha sin fördel. Dubbel träning. Balans och muskelstyrka;).
Det gör mig mer övertygad att jag gör rätt som är en vakert väder cyklist och håller mig inne vid kyla, is och väta. Vind köper jag än så länge.Vänligen
P.
Det kan också ha sin fördel. Dubbel träning. Balans och muskelstyrka;).
Det gör mig mer övertygad att jag gör rätt som är en vakert väder cyklist och håller mig inne vid kyla, is och väta. Vind köper jag än så länge.
Vänligen
P.
Quote from Funbeat user on 15 November 2007, 10:54Jag känner att jag gör helt rätt som har fattat beslutet att för första gången på många år cykla genom vintern !! Underbart tomt på cykelvägarna och skönt att få frisk luft !!
Helt perfekt, och vinterdäck inhandlas idag. Något slags Nokia däck med lite du
Jag känner att jag gör helt rätt som har fattat beslutet att för första gången på många år cykla genom vintern !! Underbart tomt på cykelvägarna och skönt att få frisk luft !!
Helt perfekt, och vinterdäck inhandlas idag. Något slags Nokia däck med lite du
Quote from Fredrik Nilsson on 15 November 2007, 12:15Även jag satsar på att cykla i vinter. Har monterat Nokian dubbdäck på pendelhojen (dom med 106 dubb) och det funkar bra än så länge - har dock bara kört på is och lite snö än så länge. Däcken köpte jag på Clas Ohlsson.
Så tycker jag att det är svårare a
Även jag satsar på att cykla i vinter. Har monterat Nokian dubbdäck på pendelhojen (dom med 106 dubb) och det funkar bra än så länge - har dock bara kört på is och lite snö än så länge. Däcken köpte jag på Clas Ohlsson.
Så tycker jag att det är svårare a
Quote from Funbeat user on 15 November 2007, 14:01Jag har liksom ingen känsla för det där. De Nokian som trådstartaren nämner har 240 dubbar och sen finns en modell då med 106. Prisskillnaden finns men den är försumbar tycker jag. Är det så enkelt att det går trögare ju fler dubbar? Jag har en del luriga
Jag har liksom ingen känsla för det där. De Nokian som trådstartaren nämner har 240 dubbar och sen finns en modell då med 106. Prisskillnaden finns men den är försumbar tycker jag. Är det så enkelt att det går trögare ju fler dubbar? Jag har en del luriga