Quote from Funbeat user on 14 August 2012, 10:07Det stämmer att det går att byta klingor fram de har ju "bara" 4 eller 5 skruvar men det går inte att sätta mindre klingor än 52/39 på en normalstort vevparti men det går att sätta större på en compact. Byta kassett är lättare och ofta billigare. Jag tror
Det stämmer att det går att byta klingor fram de har ju "bara" 4 eller 5 skruvar men det går inte att sätta mindre klingor än 52/39 på en normalstort vevparti men det går att sätta större på en compact. Byta kassett är lättare och ofta billigare. Jag tror
Quote from Funbeat user on 14 August 2012, 10:50Eeehhhh... Lite fel där.
Det går att sätta mindre klingor på normalstort vevparti, även om inte alla tillverkare tillhandahåller sådana. Ett tips är att kolla TA Specialities utbud. Jag har t ex 48t på mitt normalstora Campa-parti (crossen).Om man inte
Eeehhhh... Lite fel där.
Det går att sätta mindre klingor på normalstort vevparti, även om inte alla tillverkare tillhandahåller sådana. Ett tips är att kolla TA Specialities utbud. Jag har t ex 48t på mitt normalstora Campa-parti (crossen).
Om man inte
Quote from Funbeat user on 14 August 2012, 16:48Klingor sitter med klingbultar på mina cyklar och kakorna sitter på bakhjulet.
Klingor sitter med klingbultar på mina cyklar och kakorna sitter på bakhjulet.
Quote from Funbeat user on 14 August 2012, 16:55Givetvis heter det klingbultar o inte skruvar David, du har så rätt. Kakor däremot äter man när man fikar på långpassen.
///tomasp
Givetvis heter det klingbultar o inte skruvar David, du har så rätt. Kakor däremot äter man när man fikar på långpassen.
///tomasp
Quote from Funbeat user on 14 August 2012, 17:13Det finns ju en annan aspekt också utöver det eviga tjatet om att det inte finns några backar i Sverige som kräver lättare utväxling än 25.
Jag kör med 11-28 (och 50/34), och med mitt normala tempo innebär det att min kedja ligger ungefär i mitten på ka
Det finns ju en annan aspekt också utöver det eviga tjatet om att det inte finns några backar i Sverige som kräver lättare utväxling än 25.
Jag kör med 11-28 (och 50/34), och med mitt normala tempo innebär det att min kedja ligger ungefär i mitten på ka
Quote from Funbeat user on 14 August 2012, 17:46Är det jooobbigt att lägga kedjan på lilla klingan?
Är det jooobbigt att lägga kedjan på lilla klingan?
Quote from Funbeat user on 14 August 2012, 20:19Jobbigare än att inte behöva göra det.
Jobbigare än att inte behöva göra det.
Quote from Funbeat user on 14 August 2012, 23:54Som vanlig har David redan svarat på frågan och svaret är Compact 50/36 och 11-25 i Sverige. Det kommer man långt på. Men jag är ju lite klen av mig så jag kör med en 11-26 också;7)
Sen finns det fördelar med att inte köra med ett CT vevparti. Effektförl
Som vanlig har David redan svarat på frågan och svaret är Compact 50/36 och 11-25 i Sverige. Det kommer man långt på. Men jag är ju lite klen av mig så jag kör med en 11-26 också;7)
Sen finns det fördelar med att inte köra med ett CT vevparti. Effektförl
Quote from Funbeat user on 15 August 2012, 14:11Att generalisera en utväxling för Sverige är väl att ta i? Jag funderar på en 12-23-kassett till Vättern nästa år pga farten, att ha den så tätstegad kring snitthastigheten som möjligt och hur flackt det är. De flesta rundor hemma har nästan dubbla antale
Att generalisera en utväxling för Sverige är väl att ta i? Jag funderar på en 12-23-kassett till Vättern nästa år pga farten, att ha den så tätstegad kring snitthastigheten som möjligt och hur flackt det är. De flesta rundor hemma har nästan dubbla antale
Quote from Funbeat user on 15 August 2012, 14:2310-delat 12-23 tror jag också på (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23). Tätt där det behövs och går det rejält långsamt i backarna kan man byta klinga.
10-delat 12-23 tror jag också på (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23). Tätt där det behövs och går det rejält långsamt i backarna kan man byta klinga.