Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonDum fråga
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har lite grann börjat fundera på att delta i nån form av triathlon...
Eftersom jag aldrig sett en triathlontävling i verkligheten så har jag funderat lite över detta med kläderna:

Använder man samma kläder i alla moment, eller har man nya kläder utla

Det finns en växlingsplats där man har sin utrustning. Det blir gärna ganska mycket prylar i den här sporten...

När man simmar har man på sig tävlingskläderna under våtdräkten (jag kör i linne, sportBH o triathlonshorts).

När man simmat klart slänger

Hej jag är med intresserad av denna frågan men jag undrar snarare om det är någon som inte använder våtdräkt. Hur gör ni med badkläderna? Byter man dem eller fortsätter man i samma kläder. Jag tänker mest i motionsklassen nu? MVH Danne

Ofta är det så att våtdräkt är obligatoriskt så då blir det ung. som Sara berättade. F.ö. finns det alltså tävlingsbyxor som man både kan simma, springa och cykla i.

Nja, våtdräkt är inte obligatorisk. Reglerna är så att vid kallare vattentemp än 16grader(35minuter), ska våtdräkt användas och vid varmare än 21grader får våtdräkt inte bäras(gäller i princip för motion, sprint och olympiskdistans).
Se vidare i hela rege

...och ytterligare en regel: man får inte näcka i växlingsområdet. Dvs. vill man byta badbrallorna till andra så får man antingen uppsöka ev. ombytestält eller köra med handdukstricket. Båda tar absolut mycket längre tid än att bara tävla vidare i samma

Men Jonas det var ju det jag skrev: "Ofta är det så att våtdräkt är obligatoriskt" - och det är ju faktiskt så här i sverige att oftast är det kallare än 21 grader i vattnet och arrangörerna väljer då att säga att våtdräkt är obligatoriskt - åtminstone på

Nej, de anslår att "våtdräkt är tillåten"(motion, sprint, olympisk)
Över 21grader är våtdräkt inte tillåten, vilket också anslås.

För motion gäller i första hand avkortning av bana, och vid typ 15, ersätta med löp. Dvs motionärer ska inte behöva ha våtdr

Notera att temperaturerna är på ett ungefär. Övriga väderleksförhållanden spelar naturligtvis in, som tex stark vind, vågbildning och ström. Även lufttemperatur, vindförhållanden och nederbörd som påverkar de efterföljande grenarna. Dessa förhållanden kan

Eftersom Daniel frågar om motionsklass, dvs 400m. När jag körde Gbg Triathlon motionsklass så var det 16C i vattnet. Våtdräkt tillåtet men inte obligatoriskt (tror att motionsklass aldrig har obl. våtdräkt, i såna fall blir det löpning istället, men jag k

12