Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEffektmätare på Trainer.
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har cyklat en del på en Tacx Fortius och en av fördelarna som jag såg det, var att den är försedd med effektmätare vilket ger en bra feedback på hur träningen artar sig.

Ett problem är att trainern går att "kalibrera" lite hur som helst. Om jag skruv

Hej!

Jag har en i-magic. Den kalibrerad genom att trampa i en given fart och sedan mäter trainern hur lång tid det tar för hjulet att sluta snurra. Går det för snabbt är motståndet för högt och tvärtom. man justerar genom att vrida på skruven. På så sätt

Eller så kan du ha den i ett å samma läge hela tiden, du får ifs inte en helt korrekt siffra (vilket man gärna vill ha) men du ser hur det går med träningen.

Ja, jag tror inte det blir särskilt exakt hur man än gör så jag kör med samma inställning och jämför bara med mig själv.

Ok, det verkar ju vettigt. Men hur vet jag om "det går för snabbt" för hjulet att stanna? Finns det något menyalternativ i TTS 3.0 som ger möjlighet att mäta den tiden?

Tyvärr byter Tacxen cykel hela tiden, så jag kommer inte att ha en konstant skruvinst

Jag har en Tacx Cosmos som är i princip samma som Fortius.
Det stämmer som du säger att det blir tyngre med samma inställd effekt om man har högre tryck på rullen. Jag har en effektmätare på cykeln att jämföra med, och skruvar man åt rejält mycket så kan

När det gäller Fortius så kan man använda följande steg:

Först ett antal saker som du kan göra första gången:

0. Släpp ner "rullen".
1. Pumpa däcket till 8 bar.
2. Lossa skruven, och spänn upp "rullen".
3. Skruva skruven till att du precis ligger mot dä

Jag lägger ned rätt antal vikter i viktkorgen och det stämmer varje gång.

Monark går före Tacx m.a.o?

Den "vanliga" modellen på trainer är riktigt själsdödande.
Inte för att min "ovanliga" modell på trainer eller testcykel är så mycket roligare.

12