Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

...dels överviktig, men även utmanad i att springa Midnattsloppet.
Har i 12 av mina 28 år spelat fotboll, på i slutet en ganska hög nivå, men slutade när jag var 18. Har väl egentligen inte tränat sen dess, men klivit upp på en skrämmande vikt av 87kg på

Löpning är lite som en livfilosofi. Har du tänkt göra det för resten av ditt liv, eller bara för tävling. Fast du skriver att Midnattsloppet bara är ett delmål, vilket jag tror är en "vinnande" inställning.

I princip verkar ditt upplägg vara helt rätt. L

Är i en liknande situation själv fast med några fler kilon. Har ett inplanerat 5 km lopp om ett år och joggar typ 200 meter åt gången i dagsläget.

Mitt generella träningsupplägg är:
15-20 minuter konditionshöjande som övergår till en promenad på 4-5 km f

Att cykla för att "stärka knäna inför asfaltslöpningen" känns lite som att gå över ån efter vatten? Bättre då att löpa korta sträckor fast ofta, eller intervalla in med gång.

Om du har svårt att komma på hur långt och hur länge du ska löpträna så kan jag

-Ge bristningen 2-3 veckor med alternativ träning, annars går den bara upp igen. Ska aldrig kännas/spänna under rehaben. Lägg in vadhävningar och helst även annan löpstyrka under kommande år.
-Lars tips om stegfrekvensen är klockrent. Kolla detta kontinue

Ja tänk LÅNGT fram. Tålamod. Christian är ett bra exempel som planerat ett 5k lopp ett år framåt, det är lagom.

Wow! Svårt att inte få mer "jävlaranamma" när folk skriver så engagerat om mina frågor 😀

Egentligen är det inte löpningen som är min "grej", utan cyklingen har funnits med mig hela livet och det är det som jag tycker är roligast om jag får välja. Däremo

Jess, vadstyrka = tåhävningar.

Om cykel är din grej så lever du antagligen ganska farligt under de närmaste 4 månaderna. Då har du ännu mycket högre central kapacitet än vad dina muskler, leder, senor & muskelfästen är vana vid till löpning.

Vore jag di

Jag har aldrig haft någon uthållighet så jag siktar lugnt på 5 km om ett år. Räknar väl med att jag når ditt tidigare men samtidigt vill jag inte stressa mig med dumsatsningar eftersom jag förutom envishet och vilja inte har så mycket fördelar när det kom