Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag använder intensistetsskalan till mer eller mindre alla mina träningsregistreringar, men jag tycker att det ibland är knepigt att veta vad en viss siffra faktiskt betyder. Men för att hitta någon form av referens så måste jag klicka mig fram tre nivåer

Håller med! Sedan det gick från ett till tre klick för att få upp förklaringen orkar jag inte kolla upp den längre, vilket ibland får till resultat att jag helt missbedömer vilken siffra som är lagom (vilket jag oftast upptäcker en vecka senare eller så,

Hannes: Ett bra förslag ....
Är inte skalan dock relativt från person till person.
Du vet bäst själv om din träning har varit något ansträngande, ganska lätt eller Extremt ansträngande.
Sedan finns det en koppling mellan Borgsskalan och puls.
Du har säker

Gary,

Jag kan bara inte låta bli att komma med inlägg här.
Borg skalan och kollpingen till flåset är helt korrekt. Men att säga att den är direktkopplad till plusen med en justering för en decimla är helt uppåt väggarna fel om jag uttrycker mig lite omil

Det är klart att skalan i någon mån borde vara relativ, men personligen har jag i alla fall problem med deflation, och då blir skalan lite för relativ. Relativ beroende på humör snarare än person eftersom jag tolkar färgerna och siffrorna olika från dag t

Jo, jag använder skalan relativt,men jag bryr mig inte om puls. Den träning jag ägnar mig åt har helt enkelt för varierande intensitet plus att jag inte har något sätt att mäta pulsen under tiden.
Jag använder intensitetsskalan enbart för egen del för att

Jag gick till den där länken och där stod det typ att man skulle läsa vad som stod efter siffran och om man tyckte att det stämde in på ens upplevelse så skulle man välja den...

Mattias: Visst finns det avvikelse, men det är vad tanken bakom Borgsskalan är på ett ungefär.
Läs vad dess uppfinnare ha skrivit om det, Gunnar Borg
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/4upplevd.pdf
Sidan 3.

Mattias. Du har nästan rätt i det du skriver men bara nästan.
Gary glömde berätta att man ska räkna om skalan utifrån sin egen faktiska maxpuls. Att han använde 200 i exemplet är för att det ska bli lättförståeligt. Om din maxpuls är 177 så blir då varje

... men om jag är på tex ett skivstångspass och i slutet av passet är jag hetl slut. hur ska jag bedömma det om inte med 17-18. det var ju väldigt ansträngande...

12