Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEget maxpulstest med trainer?
You need to log in to create posts and topics.

Någon som har gjort eget maxpulstest på spinncykel eller med trainer som kan berätta om upplägget?
Om det är svårt att komma upp i maxpuls (rent psykiskt) själv kanske man kan lägga till några slag?

Man kan komma mycket nära sin maxpuls vid vanlig intervallträning vid rätt upplägg, och om man är motiverad för att testa gränserna.

Det gäller att få en liten stegring i puls för varje intervall. Vila bara tills pulsen gått ner en aning. På sista interv

Hur mycket ska pulsen sjunka mellan varje intervall?
Sist jag körde intervaller körde jag 45 sek där pulsen fick sjunka till ca 75% av mitt teoretiska maxpulsvärde. Högsta pulsen stegrades t o m 6:e intervallen och hamnade då på 192 slag vilket motsvarar

Har för mig att jag läst att stegrande intervaller gör så man inte når sitt max, men kan ha fel.

Enkelt maxpulstest.
1. Ha någon med dig som kan skrika på dig, och fånga dig om du tuppar av.
2. Värm upp.
3. Kör en 5 minutersintervall där du ger järnet jä

Innan maxpulstest: Kolla gärna med din kardiolog först. Det kan hända otäcka saker. En bekant hade ett ouptäckt hjärtfel som inte spelade någon större roll förrän han gjorde ett maxpulstest.

Sanna, om du med teoretiska maxpulsvärde menar något i stil med "220-ålder" så glöm det. Då skulle min maxpuls vara 166 och det klarar jag som snittpuls i 3-4 timmar en bra dag.

Motivationen är grundförutsättning för att lyckas med ett maxpulstest, likso

Håkan: Har du något tips på bra stegrande intervall? T ex hur lång ska varje intervall var och hur lång ska vilan vara emellan? 🙂

http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=5730709

Mina 187 uppnåddes någon sekund efter att sista intervallen avslutats.

Men observera att det här var möjligt efter flera år av frekvent trainercyklande med fokus mot allt högre kadens och puls

Jag deltar just nu i en undersökning där dom i början gjorde ett test för att bedömma vilken nivå jag skulle träna på.

Det testet funkade så att motståndet ökade var 3e minut och jag skulle cykla tills jag inte orkade mer. Ingen vila mellan mellan ökning

Jag har gjort maxpulstester vid några tillfällen, men inte vid något av dessa lyckats pressa mig själv till samma pulsnivåer som jag uppnått vid tävlingar och lopp. 183 tror jag min maxpuls enligt testerna varit, och under tävling- och tävlingslika förhål