Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningEkonomisk simning
You need to log in to create posts and topics.

12

Som motionär är mitt mål att kunna simma frisim (crawl) längre sträckor (>1000m).

Jag vill att simningen ska vara en njutbar upplevelse. Samtidigt vill jag också kunna hålla en hygglig fart. Mitt mål nu är att kunna simma långa sträckor med fart av 100m

Första videon är grymt imponerande med tanke på att han inte har varit tävlingssimmare tidigare. Han sätter ribban högt för er här på funbeat 🙂 Det enda man kan anmärka på är att han håller huvudet för djupt.

Jo ribban ska nog också ligga högt! 🙂

Just att ha nån förebild som man kan sikta mot, tror jag är mycket inspirerande för alla som försöker bli bättre.

För att se hur en idrott ska göras på bästa sätt, ska man inte titta på de som är nårlunda bra, uta

Du skulle börjat tidigare 😉 Men ofta blir det väl så. Man upptäcker en sport för sent. Eller så är det andra saker som kommer i vägen. Jag har alltid velat prova på cykling som ung. Men jag kunde inte för jag var redan simmare och tränar man tio simpass

Triatleter simmar väl med en rätt sparsam kick, så för mig vore väl detta nåt, förmodar jag. Men rent generellt, vad finns att säga om denna teknik? Det verkar som att Manadou använder den både på 200 och 800? Antar att det är vanligare på längre distanse

Jag har känsla att om att de flesta motionärer väljer 6-taktsspark, bara för att nästan alla elitsimmar gör så. Då kan det väl inte inte vara fel? Man funderar dock inte på om den passar den egna utövningen eller inte.

Jag är ganska övertygande om att om

Markku: Ditt tips om greppet i vattnet var grymt bra. Det lossnade ordentligt för mig sedan jag analyserade den. Det sänkte min tid 15-20 sek på 100 meter.

Har du nån bra video om hur man flyter? Har just problem med att benen sjunker...

Problem med att benen sjunker tror jag beror i första hand på att man inte har balans, ett begrepp som många kanske har svårt att förstå. Hur kan man ha balans i vatten?

Men det är verkligen nåt som finns. Om man inte har det, så sjunker benen.

När man

Jag har ju sett de som har hittat balansen. Vilken skillnad det blir för dem i vattnet... därav min jakt på denna balans... ska testa övningarna tackar.

Nu kommer en fråga lite utanför tråden Markku. Följde du slaviskt lektionerna i TI DVDn? Själv körde jag stenhårt första lektionen flera timmar, men sedan har jag kanske lite för tidigt börjat crawla och mer försökt efterlikna ett bra crawl från filmen.

12