Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningElghufs bra för löpare?
You need to log in to create posts and topics.

När jag labbade lite med träningsformer här på Funbeat så hittade jag Elghufs. Ett totalt nytt begrepp för mig men efter lite research så visar det sig vara något som de ständigt nytänkande norska skidåkarna hittat på.

Det handlar om löpträning med stava

Detta är nog bättre: http://www.youtube.com/watch?v=b3Nt4WgQed8

Jag elghufsar men mitt mål är skidåkning så jag vill få in armarna i träningen.

Det man snabbt inser är att om man är otränad i armarna kommer det vara en begränsande faktor. Det är definitivt ingen lågpulsträning så vill man höja syreupptagningen är de

Gjorde detta i hammarbybacken en vinter för många år sedan då jag triathletade mig. Gav styrka som funkade bra både för löpningen, simningen och kanske cyklingen. Gav också en sabla träningsvärk då jag bara körde en gång/vecka...

Jag prövade 2006 med mina då nyinköpta stavar. Då hette det moosehufs och fanns inte med på FB-listan. Utvecklingen går framåt. (nu när jag googlade moosehufs såg jag att det går att göra både med och utan stavar.) Jag tror att det gör kalasbra nytta. All

Se det som specifik styrketräning och fortsätt hålla hög frekvens och kortare steg på vanliga träningen.

Sk. "bounding" - längre studsiga hopp med bra knädriv - i backar är en bra övning för löpare som alternativ. Var försiktig i början bara.

Fråga: ser på filmen att han som genomför elghufsen har stavlängd ungefär till brösthöjd.

Är det klassisk - 15 cm som gäller eller vilken stavlängd kör ni med?

Det som rekommenderas är klassiska stavar - 10 cm. Fast jag har bara kapat 5 cm på mina och tycker det fungerar. Men i brantare backar fungerar kortare stavar bättre. (Mao, jag kör inte i så branta backar)