Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonEn ny tråd om simteknik!
You need to log in to create posts and topics.

12

Inte den första och inte den sista tråden om simteknik. Jag vet att gå med i en tri-klubb skulle kunna ge mig lite bättre tips men jag är lite av en ensamvarg och klara-mig-själv-person så jag försöker komma undan utan att använda tränare. Dock är interne

Jag har också en kompis som var simmare förr, som säger likadant. Jag tror det är ngt som ändrat sig sen 20 år tillbaka. 50m är ev lite annorlunda också.

I ekonomisk simning så roterar hela kroppen samtidigt. Axlar och höfter följer varandra. Rotationen initieras från höften (hip-driven rotation).

För elitsimmare på sprintdistanser, beror farten mycket på muskelstyrka och kondition. Den simtekniken är int

En av mina klubbkompisar har också simmat som junior. Nu håller han på och lär om sig.
Vissa distanser av Tri är väl simningen nästan viktigast?

Det är svårt att säga varken eller. En del roterar för mycket och en del för lite. Så att säga att man inte ska rotera överhuvudtaget känns fel.

Sen är det som Markku säger, en skillnad på 50 fr och 1500 fr. Det är ju inte så att 50 fr handlar om att sim

1500 handlar väl också om att simma så snabbt som möjligt 😉

Ha ha, ja det är sant. Får väl rätta mig själv och säga att taktiken är annorlunda. Man får hushålla med krafterna.

Titta lite på youtube,

50 m, de öser på allt de kan med både armar och ben, vid 2.08 ser man att de roterar ganska ordentligt.

200 m, här är det ett mycket lugnare temp

Kollar man på total immersion så är det ännu mer extremt, tex:

Hur många här är det som använder den stilen?

Passar på att halvkapa tråden lite...

Vid simträning förordas (oftast) simning i kortare serier framför sammahängande långa malande pass.

Är inte risken då att man tränar in en teknik baserad på att simma kortare sträckor med liten kroppsrotation som är

12