Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Nu har jag hållit på och harva med armarna i runt 2.5 år. Eftersom jag köpte årskort i Stockholm har jag haft fördelen att kunna simma i några bassänger och måste säga att det känns så mycket lättare att simma i Eriksdalsbadets inomhusbassänger. Deras uto

Vissa bassänger upplevs helt klart snabbare än andra. Jag antar att djup och ljus spelar mkt roll och kanske även bottnens lutning. Eriksdal är väl en förhållandevis ljus simhall och bassängerna är lagom djupa. Jag simmar i Burlöv ibland som är precis mot

Jag tror det mest har att göra med hur fort man kan vända. Eriksdal är relativt lättvänd. (gäller nog enbart för oss som inte voltvänder)

Det är också en låg kant på ena sidan där vattnet kan skvalpa upp lite, vilket kanske bidrar till att det blir mindr

Att det skulle vara skillnad pga ljuset är nog rätt osannolikt. Foton-motståndet lär inte vara mätbart 🙂

Jag skulle gissa på att din upplevelse beror på att det på Eriksdalsbadet är tydligt uppdelat mellan mer seriös simning och badlek/rekreation även på allmänna tider. Ungefär som klubbsimning i mindre hallar på tider när hela hallen hyrs av just simklubbar

Det jag skrev om ljuset var ju inte att det går snabbare utan att det kan upplevas så. Den faktiska skillnaden mellan olika simhallar är nog mycket liten. Försumbar för en motionssimmare skulle jag påstå.
Den psykologiska skillnaden kan ju dock få det att

…och salthalt!

Jo, salt också. Tyvärr finns det väl inte så många bassänger kvar med salt. Mkt skonsammare mot huden än klor också. Både Malmö, Ystad och Helsingborg hade salt en gång i tiden. Nu vet jag knappt nån? Iaf inte inomhusbassänger. Falkenberg har väl fortfara

Södertälje har väl salt?

Apropå det, finns det något tredje alternativ till klor o salt? Jag har nyligen flyttat till o börjat simma i Norrtälje och tycker inte det stinker klor men tror inte det är saltvatten heller (märker man det eller är det för liten salthalt för att märkas?

12