Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

De senaste två gångerna jag har varit ute och sprungit har jag blivit fruktansvärt stel i vaderna både under själva löpningen och flera dagar efter.

Detta gissar jag kan ha tre orsaker:

1. Jag har bytt skor från Nike free 3,0 till saucony grid type A5,

Det är sannolikt skorna som är orsaken till att vaderna fått jobba ovanligt mycket och då blivit stela. Asfalt lär också ha bidragit. Lidingö går mestadels på packad grus/parkväg, ganska hårt men inte som asfalt. Dock troligen för hårt för att de lätta sk

Ja, alternativ 1 framförallt i kombination med alt. 3.

Markus ger ett bra svar, men jag undrar bara varför du får för dig att byta precis nu...? De tär ju kanske dåligt vald tidpunkt om du vill springa LL.

Markus:
Jag misstänkte att skorna troligtvis är den huvudsakliga orsaken, men önskar att det inte vore så.
Jag gör nog klokast i att fega ur lite och springa i ett par mer uppbyggda skor.

Johan:
Visst är det lite tokigt att byta skor nu, men jag upptäckte att det fastnar så mycket stenar i sulan, som kan vara besvärligt och tar tid att pilla bort. Det vill man ju inte göra under loppet.
Jag hade tänkt att springa in de nya lite mer. Men så

1:a gången, NIke Lunaracer 2, snabba skor. Kramp i vaderna efter 20 km.
2:a gången, Saucony Kinvara, snabba och lite dämpade skor, kramp i vaderna efter 24 km.
3:e gången, Asics Cumulus, uppbyggda skor, dämpade och sköna. Förhoppningsvis ingen kramp alls.

Magnus:
Intressant att ta del av din erfarenhet.
Klokt råd, jag tar det till mig.

Jag har sammanlagt sprungit i de nya skorna 3ggr.
Första gången var på Tranåsloppet, ett ordentligt kuperat terränglopp på 15 km, minst lika kuperat som lidingöloppet. Jag kände inget i vaderna och det gick mycket bra, 62 minuter. (snabbt för att vara mig

62 minuter låter som en bra tid för nästan vem som helst. 😉

(3) Ska man bli bra på att springa måste man springa - för 30K, i alla fall bra upplägg över 3-4 dagar i veckan. (1) Typ av sko har betydligt mindre med saker att göra än många här på Funbeat vill göra gällande. Det som är viktigt är löpsteget, inte om ma

12