Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelExploderande däck eller slang...
You need to log in to create posts and topics.

Vi fick en överasking i utblidningssalen i morse när mitt däck eller slang exploderade. Jag har just bytt till nya dubb/vinter och det var backdäcket (vinter, Nokian W, eller vad det heter) , som small. Tänkte försöka hinna fixa efter jobbet och spara lit

Det är väl bara kränga av däcket, så det du vad som gick sönder. Mest troligt slangen.

Du kan ha klämt slangen mellan däck o fälg.. då brukar det smälla. Och det kan ta ett tag tills det gör det. Om däcket inte är väldigt slitigt bör det inte vara det som gått.

Kör man med kanttråd så är alltid en del av slangen utanför däcket. Annat är det med tubdäck där hela slangen är inne i däcket.

tror inte att temperaturskillnaden gjorde så att det smällde om du pumpade 4,5 i bakdäcket och det skulle hålla för 5.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nna_gaslagen

Intressant...

Jag krängde av däcket och i med ny slang. Efter att ha satt dit hjulet och pumpat så såg jag att kanttråden har släppt - däcket liksom hade "poppat av" någon decimeter. Jag gissar att det var detta som orsakade smällen.

När jag satte på

Dimensionen skall inte vara fel.

Kolla kanterna på däcket ...

Smällen beror säkert på att kanttråden halkat av fälgen. Det kan bero på flera saker. Slarv vid montering kan vara en, ett felvulkat (tillverkningsfel) däck kan vara en annan...
Själv har jag upplevt hur däcket släppt från en så utsliten fälg att fälgka

Dum fråga, kanske, men ska man "pressa ner" kanttråden i/under fälgkanten, eller bör den poppa i av sig själv? Här var allt väldigt löst, det satt liksom inte fast när jag skulle trä på. Jag försökte pressa ner så gott jag kunde (men tog inte till tång el

Har aldrig behövt "pressa ner" kanttråden, lite massage runtom kan behövas men det brukar lösa sig när det kommer luft i slangen.
Gå tillbaka till butiken, säger jag.

Oh, förresten.. en dumfråga, men du använder väl en rätt dimensionerad slang?