Quote from Funbeat user on 24 November 2011, 11:38Det vanligaste felet man gör vid montering av däck tror jag är att man glömmer att skjuta in ventilen så att dess gummiinfästning i slangen hamnar innanför däcket och dess kantråd.
Det resulterar i att kanttråden hamnar ovanför gummiinfästningen och där
Det vanligaste felet man gör vid montering av däck tror jag är att man glömmer att skjuta in ventilen så att dess gummiinfästning i slangen hamnar innanför däcket och dess kantråd.
Det resulterar i att kanttråden hamnar ovanför gummiinfästningen och där
Quote from Funbeat user on 24 November 2011, 13:43Det som krånglar till det för endel är den "mutter" som sitter på ventilen, om man drar åt den innan pumpning blir det inte bra. Gör som jag och släng den i samma tunna som det gula ventilskyddet.
Det som krånglar till det för endel är den "mutter" som sitter på ventilen, om man drar åt den innan pumpning blir det inte bra. Gör som jag och släng den i samma tunna som det gula ventilskyddet.
Quote from Funbeat user on 24 November 2011, 16:24Tibor: Jag hade ett par MTB-däck för ett par år sedan som liknade vad du beskriver, diametern på däcket var för stor och det satt inte fast ordentligt när jag satte dit det. Råkade ut för en punktering därför att slangen kröp ut mellan däcket och fälgen.
Tibor: Jag hade ett par MTB-däck för ett par år sedan som liknade vad du beskriver, diametern på däcket var för stor och det satt inte fast ordentligt när jag satte dit det. Råkade ut för en punktering därför att slangen kröp ut mellan däcket och fälgen.
Quote from Funbeat user on 25 November 2011, 08:51Tack alla. Fick byta, även om det satt hårt åt, och det kändes som om dom idiotförklarade mig när dom krängde på däcket på et eget hjul och visade hur bra det gick. Skulle ha tagit med mit eget hjul, inser jag...
Intressant det där om skruven kring venti
Tack alla. Fick byta, även om det satt hårt åt, och det kändes som om dom idiotförklarade mig när dom krängde på däcket på et eget hjul och visade hur bra det gick. Skulle ha tagit med mit eget hjul, inser jag...
Intressant det där om skruven kring venti
Quote from Berit Bengtson on 25 November 2011, 09:13Inte alls.
Skall man pumpa slangen mha en lite minpump så kan ventilmuttern göra nytta.
Utan den kan det lätt hända att man råkar böja ventilen, särskilt i mörker och när man har bråttom, tro mig.
Även ventil-hatten gör nytta, genom att ventil-muttern hå
Inte alls.
Skall man pumpa slangen mha en lite minpump så kan ventilmuttern göra nytta.
Utan den kan det lätt hända att man råkar böja ventilen, särskilt i mörker och när man har bråttom, tro mig.
Även ventil-hatten gör nytta, genom att ventil-muttern hå
Quote from Funbeat user on 25 November 2011, 09:28Vad händer om det är smuts och slask på ventilmuttern? Jag brukar ha övertryck i slangen.
Vad händer om det är smuts och slask på ventilmuttern? Jag brukar ha övertryck i slangen.
Quote from Funbeat user on 25 November 2011, 21:02Jag har haft hattar och muttrar på i alla år. På senare tid slutat med det, men ventilerna sitter stabilare i de fälgar jag har ändå nu.
Jag har inte märkt någon skillnad. Vare sig åt ena eller andra hållet.
Jag har haft hattar och muttrar på i alla år. På senare tid slutat med det, men ventilerna sitter stabilare i de fälgar jag har ändå nu.
Jag har inte märkt någon skillnad. Vare sig åt ena eller andra hållet.
Quote from Funbeat user on 25 November 2011, 23:15Är det inte risk för att det kommer in nåt litet sandkorn och nöter på slangen om man inte har muttern på? På mina cyklar är det iaf lite glipa vid ventilen som muttern verkar täcka hyfsat..
Är det inte risk för att det kommer in nåt litet sandkorn och nöter på slangen om man inte har muttern på? På mina cyklar är det iaf lite glipa vid ventilen som muttern verkar täcka hyfsat..
Quote from Funbeat user on 26 November 2011, 15:10Visst kan det finnas en risk för det Petter men den är minimal. De där grejerna är mest i vägen, jag har kört 600 mil i år utspritt på 3 cyklar och den 3 gånger jag fått punka har det berott på att jag nödgats köra på cykelvägar.
Visst kan det finnas en risk för det Petter men den är minimal. De där grejerna är mest i vägen, jag har kört 600 mil i år utspritt på 3 cyklar och den 3 gånger jag fått punka har det berott på att jag nödgats köra på cykelvägar.
Quote from Funbeat user on 28 November 2011, 15:50Den enda årsak til å beholde mutteren på, er for å ha en gyldig årsak til å banda å svære når slangen skal skiftes med kalde stive fingere ute på en forblåst øde landevei. (t-)
Den enda årsak til å beholde mutteren på, er for å ha en gyldig årsak til å banda å svære når slangen skal skiftes med kalde stive fingere ute på en forblåst øde landevei. (t-)