Quote from Guest on 14 April 2011, 21:05Jag undrar om det är rimligt att tänka att man får problem med benhinnorna för att man har för dämpade skor? Sedan jag började springa mer regelbundet i mina rejält dämpade "asfaltsskor" har benhinnorna börjat ömma och svida, och det har de inte gjort för
Jag undrar om det är rimligt att tänka att man får problem med benhinnorna för att man har för dämpade skor? Sedan jag började springa mer regelbundet i mina rejält dämpade "asfaltsskor" har benhinnorna börjat ömma och svida, och det har de inte gjort för
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 21:15Jag tror att det är rimligt att tänka att om man får ont har man gått för snabbt fram. Oberoende av vilka skor man har.
Det är bara att bita i det sura äpplet och backa för att ta det lugnt. 🙂
Jag tror att det är rimligt att tänka att om man får ont har man gått för snabbt fram. Oberoende av vilka skor man har.
Det är bara att bita i det sura äpplet och backa för att ta det lugnt. 🙂
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 21:20Äsch! Det var ju inte vad jag ville höra! 😛 Jag tycker verkligen att jag har tagit det lugnt :/ Trist när konditionen vill mer än kroppen!
Äsch! Det var ju inte vad jag ville höra! 😛 Jag tycker verkligen att jag har tagit det lugnt :/ Trist när konditionen vill mer än kroppen!
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 21:20Men menar du inte tvärt om; att du får ont för att skorna är hårda pga liten dämpning? Är de väldämpade är de ju väldigt mjuka.
Jag funderar fö. på samma sak; om mina benhinneproblem som dykt upp nu har något att göra med att jag börjat springa i mindre
Men menar du inte tvärt om; att du får ont för att skorna är hårda pga liten dämpning? Är de väldämpade är de ju väldigt mjuka.
Jag funderar fö. på samma sak; om mina benhinneproblem som dykt upp nu har något att göra med att jag börjat springa i mindre
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 21:23Jag har bråkat med mina benhinnor väldigt mycket genom åren. Jag har lärt mig mycket för att förhindra problemen men jag tror det är högst individuellt och orsakerna kan vara många. Något som hjälpte rejält för min del var att jag bytte mina väl dämpade,
Jag har bråkat med mina benhinnor väldigt mycket genom åren. Jag har lärt mig mycket för att förhindra problemen men jag tror det är högst individuellt och orsakerna kan vara många. Något som hjälpte rejält för min del var att jag bytte mina väl dämpade,
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 22:30Dämpade, uppbyggda, stabiliserande och stödjande skor är ett gissel som låter dej springa med fel löpsteg.
Du kan läsa lite här om varför du bör ha tunna skor, eller inga alls
http://www.ludd.luth.se/~torger/running/springa.html#3.5
Dämpade, uppbyggda, stabiliserande och stödjande skor är ett gissel som låter dej springa med fel löpsteg.
Du kan läsa lite här om varför du bör ha tunna skor, eller inga alls
http://www.ludd.luth.se/~torger/running/springa.html#3.5
Quote from Funbeat user on 15 April 2011, 00:44Jag läste om benhinne besvär igår kväll, ett långt stycke som en idrottsläkare skrivit, pronering kan vara en orsak, att skorna inte är tillräkligt stabila, och väl dämpade, att det kunde behövas styrketräning, stretching, och medicin som tar bort inflamm
Jag läste om benhinne besvär igår kväll, ett långt stycke som en idrottsläkare skrivit, pronering kan vara en orsak, att skorna inte är tillräkligt stabila, och väl dämpade, att det kunde behövas styrketräning, stretching, och medicin som tar bort inflamm
Quote from Funbeat user on 15 April 2011, 18:27Tja jag är allt annat än träningsutbildad....men när jag kutade med mina patienter som hade problem med benhinnorna så fick jag dom att sätta ner hälen först å sen rulla upp på tårna och flera av kisarna kunde rapportera myche mindre besvär. Värt att prov
Tja jag är allt annat än träningsutbildad....men när jag kutade med mina patienter som hade problem med benhinnorna så fick jag dom att sätta ner hälen först å sen rulla upp på tårna och flera av kisarna kunde rapportera myche mindre besvär. Värt att prov
Quote from Funbeat user on 16 April 2011, 00:12Jag hadde ganska mycket besvär med benhinnorna i början utav 80-talet, när jag ville öka träningsmängden genom att springa oftare fick jag genast problem, när jag försökte springa mindre ofta, och längre rundor då blev det inga problem, sen var man inte s
Jag hadde ganska mycket besvär med benhinnorna i början utav 80-talet, när jag ville öka träningsmängden genom att springa oftare fick jag genast problem, när jag försökte springa mindre ofta, och längre rundor då blev det inga problem, sen var man inte s