Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFår inte loss sadelstolpe!
You need to log in to create posts and topics.

Behöver justera sadelhöjden på min cykel. Bulten går jättebra att skruva loss, men sedan så rör sig sadelstolen inte en enda milimeter!

Har provat att, med lossad bult, sätta mig på sadeln, stå på den med cykeln upp-och-ned, men utan resultat. Hur ska ja

Vrida på sadeln och smörja stolpe med något.

Spraya på 5,56 eller liknande. Skulle förmodligen fungera m olivolja också. Låt stå ett par timmar. Använd en rörtång alternativt en väldigt stor polygrip. Bör lossna som smort. Skulle du ändå gå bet så kan du alltid hetta upp ramen med en gasolflaska ell

Lås sadeln eller sadelstolpen och vrid på ramen - men försiktigt...

Spraya med 5.56.
Låt verka, ta loss sadeln och lägg en platta på röret och banka till med storsläggan. Men det kan ju få dåliga konsekvenser. Våld skapar ju oftast nya problem 🙂

Om det är en sadelstolpe av aluminium och en ram av stål ... lycka till. Den har svetsat sig fast. 5-56 och andra oljeprodukter hjälper inte ett dugg.

http://sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html

Nr 8 ifall det handlar om aluminium och stål.

--- Shelto

Jag hade en aluminium sadelstolpe i stålram i fjol som hade "svetsat" sig fast som nämns ovan. Vad jag gjorde var att såga upp en skåra inuti stolpen med ett bågfilsblad och sedan försiktigt bända upp när det var ordentligt genomsågat. Tog lite tid men de

"Svetsat" är en så felaktig beskrivning så jag börjar gråta.

Det uppstår en galvanisk reaktion mellan stålet och aluminiumet som får aluminiumet att oxidera. Oxiden expanderar och viola! allt sitter ihop.

Förslag: kyl aluminiumet med kylsprej, aluminium

Tack för tipsen!

Har nu spikat ned två stycken platta skruvmejslar en bit mellan ramen och sadelstolpen. Sedan haft på rikligt med kedjeolja. Tänker låta den stå så, med mejslar inkilade och indränkt i olja, ett par timmar, för att sedan ställa mig på sa

Såja, såja, ... det blir bra. Gråt inte!