Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFår inte loss sadelstolpe!
You need to log in to create posts and topics.

Fungerade tyvärr inte.

Till Kim Felt:

Riskerar jag inte att skada ramen på något sätt, om jag använder mig av kylspray? Sadelstolpen är mycket riktigt av aluminium.

Och sedan så antar jag att sadelstolpen efteråt blir obrukbar?

Tack på förhand.

Om ramen är av järn kan det fungera för att skapa sprickor i oxiden, samtidigt blir aluminiumen sprödare när den är nerkyld så jag rekommenderar inte att du är alltför våldsam just då.

Att kyla ner stål och aluminium tillfälligt skadar dem icke.

ps.kedj

Värm upp sadelstolpen med en gasolbrännare, det räcker med lite värme. Man ska inte värma tills det "glöder". Vänta ett dygn, sedan lossnar den.

För uppvärmning av saker somfastnat brukar en hårtork eller varmluftpistol vara ett säkert kort. Ingen risk för brand eller sot

Jag fick såga upp ramen som sedan svetsades ihop...det finns inte en chans att få lös den på annat sätt. Provade allt. Satte fast stolpen i skruvstäd och vred ramen tills stolpen förstördes. Värmde med svetslåga. Hamrade så hårt att ramen demolerades. (Me

Mmm, sånt här kan vara komplicerat. Du bör i alla fall inte göra som min kompis Göran gjorde på sin cresent cobra på 80 talet då framgaffeln hade rostat fast. Efter att ha försökt och misslyckats med alla tillbuds stående medel beslutade han att fästa fr

Sista halmstråt: Kan vara övre skruven till ev. drickahållare som trycker in i sadelstolpen om den är väldigt lång alt. sitter lågt. Men det borde inte kunna hålla den så himla hårt som din verkar sitta...

Även jag har roat mig med att såga ur en sadelstolpe med bågfilsblad. Är man bara försiktig blir det inga skador och man behöver inte slå eller bryta i cykeln och riskera att ha sönder något annat. Men det tar som sagt lite tid.

Update:

Efter tre kurer med 5-56 och lite väntan så lossnade den äntligen! 🙂

Värt att tillägga är att jag då redan hade fixerat sadelstolpen i ett skruvstäd, och använt ramen som vred, samt ungefär allt annat förutom att hetta upp den / använda kylspra

Grattis! Kul att läsa att det löste sig