Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFår så jäkla ont! Varför?!
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag är en rätt ny löpare, men har väl ändå hållit på nu i nästan ett år.
Jag började utomhus och det gick bra, sedan flyttade jag in i gymmet och till löpbanden när vintern kom och fick ont i knäna av mina skor.
Så jag for och provade ut ett par som

Jag tippar att du kommer få en massa råd om att prova ut nya skor... 🙁

Då ska jag passa på med ett snabbt tips om att istället springa några fler träningspass utomhus. Löpband är som regel mer dämpade än underlaget utomhus.

Antar att du kör med 0 grader lutning på bandet. Det är som att springa nedförslut hela tiden och du behöver inte lyfta på fötterna.
När du kommer ut så blir det en annan typ av löpning. Kör alltid minst 1 grads lutning på bandet

I din kalender finns inte mycket löpning rapporterat, så värken kanske mest beror på att du inte springit så mycket och när du väl springer så kör du på för hårt.

Gör det ont i vaderna hela tiden när du springer?

Jag körde löpband en hel vinter inför GTB-varvet och när våren kom och jag gick ut så upplevde jag samma sak.

Det gick över, ta det försiktigt bara

Jag kör alltid med 1 lutning eller 2 lutning för att det är skonsamare för mina knän, känns det som iaf.

Jag har inte registrerat min löpning som jag kört, jag glömmer av det hela tiden:) hehe... jag kör typ 3 ggr veckan nu, men jag kan ju inte springa o

Mitt tips till dig Cath är att fortsätta springa ute, det går över...

När du springer på löpband, oavsett om du ändrar lutning, hastighet så varierande du kan, så kan du ändå inte variera lika mycket som det gör vid utomhuslöpning.

Jag tror att det främ

Okej! 🙂 Jag har bestämt att jag ska försöka promenera två ggr om dagn (snabba prommisar då) och sen börja springa i löparspåren vi har, när snön smält bort från dem. Där är det bra underlag.
Just nu har jag dock ont i smalbenet och ner i foten, så det bl