Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFörfrysta fingrar
You need to log in to create posts and topics.

Igår då jag var ute och löpte omkring i kylan så hade jag inga handskar(Bra jobbat Micke(t+) vilket resulterade att efter knappt 2.5kms löpning var fingertopparna helvita, vita strimmor hade börjat gå ner mot knogarna och naglarna började bli blåa. Vek so

Hmm...jag förfrös mina händer när jag var barn och alltsedan dess så fryser jag otroligt lätt om händerna samtidigt som övriga kroppen är mycket resistent mot kyla.

Du bör sitta och massera händerna mycket så att du får igång en ordentlig cirkulation och

Nej, man blir inte permanent köldskadad i händerna efter 5 km löpning (~30 min) efter löpning utomhus med bara händer.

Har du haft en köldskada tidigare (det låter så) i händerna så är du extra känslig och får mycket lättare nya köldskador.
Fingertopparna innehåller extremt mycket nerver men i övrigt kan jag inte svara ett dugg på din fråga. Den var intressant dock.

Saxat från sjukvårdsrådgivningen:
"Om en köldskada uppstår är det bråttom att påbörja uppvärmning och att tina en ytlig köldskada. Om man inte behandlar skadan snabbt kan den förvärras. Uppvärmningen ska ske långsamt. Det är viktigt att försöka komma inom

Mer om förfrysningar:
"Kontakta alltid vården vid djupa köldskador
Man ska alltid kontakta vården så fort som möjligt om man tror att man har fått en djup köldskada, eftersom det finns en risk att huden och vävnaden får bestående skador.

Man kan misstänk

Masera händerna eller arbeta med dem (typ träna med en boll eller liknande)

Roligt det där du säger om armhålan Ladyn....typ det fick vi köra i lumpen där kompisen fick sticka in sin feta å kalla fossing i ens armhåla å hur roligt var det men det funkade jättebra. Vi körde även pass där vi drog ur armarna ur jackans ärmar (heter