Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningFörkortningar !?!?!?!?!?!?
You need to log in to create posts and topics.

TR = travelling (eller traveling, då, eftersom det finns jänkare här) = benspark, armarna längs sidorna, fokus på vattenläge, vanligen med snorkel
TRR = travelling med rotation
TRR 6/6 = sex rotationsrörelser + sex armtag (ss)

FVTJB = Fan vad trött jag blev

(t+)

😉

bup - ben utan platta

De flesta förkortningar är nämnda i inläggen ovan, även om det varierar väldigt mycket från klubb till klubb!

kick brukar vi säga till när man simmar fjärilskick i streamline (händer över huvudet, som en pil)
+ diverse teknikövning

Många bekanta förkortningar. Men jag har aldrig blivit vän med förkortningen "IM" för medley när "me" går lika bra och följer samma logik som fj, ry, br och fr.

Adrian: IM är förkortning för individuel medley. för att göra skildnad till lagkapp medley 😉 jag gick över till "med" nu att jag bo i sverige, men jag kanske kan var mer miljö vänlig och skriver "ME" och spara lite tupppenna 😉

teknik övning

2+1 br

Oj hittade ett lexikon! (H)

Jag glömde RAT = räkna armtag. Det kan stå 200 m A2 RAT4 = räkna armtag på fyra av längderna (utspritt under tvåhundringen) för att hålla koll på att man inte tappar tekniken vartefter.

Ryan: Jo, jag vet vad IM står för, jag bara tycker det är mera konsekvent att skriva "me" när man ändå använder fj, ry, br och fr, eftersom det följer samma mall. Jag har haft tränare som hellre använder IM just för att det är termen på engelska.

Vill någon förklara förkortningen CSS för mig och vad den ev innebär?