Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFärsking
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

För drygt en vecka sedan fick jag hem min nya cykel (Scott P55) och har hunnit med drygt 5mil på den på tre dagar. Så nu känns det såklart i min otränade kropp, men ett problem som dykt upp tror jag är min sittställning, jag får så förbaskat ont i s

Läs Bruses sadelskola och återkom sedan: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639

Svanskotan är det inte så ofta man brukar ha problem med.

De flesta får värk kring bakens muskler när man är otränad. I ditt fall kan det vara så. Med tiden brukar det bli bättre.

Om sadeln däremot är för smal, tränger den upp mellan sittknölarna, vilke

Jag har faktiskt läst den, ett flertalet gånger.. Den är varmt rekommenderad lite här och var. Så jag antar att jag inte kommer att få ont (eller mindre ont) i svanskota eller "framstjärt" om jag har rätt inställningar. Gäller att hitta tag på wellpapp =

Ont i vulvan har jag hört tjejer som fixat genom att vinkla ned sadeln lite fram, så trycket minskar på blygdläpparna.

Det finns sadlar med en skåra mitt på, vilket ska minska trycket mellan benen. Kanske kan en sådan vara till hjälp. Däremot tror jag att innan köp, ska man prova hur pass bekväm en sådan är.

Att vinkla ner sadeln, kan medför andra problem.

Kroppen komme

Börja med att ha sadeln på rätt avstånd och vågrätt.
Sedan får du ev. justera styre-styrstam så du belastar dina sittben och inte andra delar i underredet.

Jag använder armarna för mycket i dagsläge så jag tror inte att jag bör vinkla ner sadeln, jag tror snarare att det handlar om att hitta en bra sittställning. Nu cyklar vi inte långa distanser om dagarna, men det kommer att bli så jag vill hitta rätt, så

Då har du styret för lågt.

Fick ont i svanskotan i mitten av tonåren när jag cyklade. Problemet då vad att jag ramlade på svanskotan och troligen hade en spricka, men också att jag cyklade på en för stor cykel. Fick en väldigt utsträckt sittställning. Minns att jag brukade lätta på

12