Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonFart bromsare i cykelmomentet
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur funkar det om en cyklist vi upprepade tillfällen kör om och saktar ner farten så att man får falla till baka (tio meters regeln).Altså enbart gör omkörning men sedan inte orkar hålla farten är det ok.

När h*n kör om andra/tredje gången så får man väl säga till att h*n kan ge f*n i att köra om om h*n inte orkar fortsätta i högre fart. Så enkelt var det... 🙂

Personen ligger antagligen och draftar dig, och tycker därmed det går lätt. Efter omkörning så blir det jobbigt, och personen tappar fart vid samma ansträngning, utan att egentligen fatta att h*n nu sänker farten för er båda. Lösningen är att köra om, och

Ursäkta en okunnig: "Draftar"?? Menar du att han ligger såpass nära att han tjänar vind fast han inte ligger på rulle? Är det i så fall tillåtet?

I motionärshastigheter (under 40 i snitt) så är 10m nog för att inte kunna drafta, men denne låg alltså närmare, och det är inte tillåtet. Men som deltagare finns det begränsat med saker man kan göra utöver att "le och vinka" (i detta fallet, hänga av).

Jag hängde av två som draftade bakom mig. Stod på i en kruva och av föll de, de ska f-n inte bakom mig och tjäna krafter!
(speciellt inte i 10 m/s motvind!)

Även med dkända 10m lucka tjänar man på att ligga bakom nån. Dels får man hjälp med pacingen, dvs man trycker på lite extra, men framförallt försvinner lite av motvinden. Kanske bara 5%, men det gör skillnad...

Har också tänkt på det där att 10 m inte riktigt räcker... Är det frisk motvind och h*n framför är stort byggt kan det löna sig sóm tusan att mysa i nåns kölvatten.

Cancellara var ju besviken på motorcyklarna på sista tempot i Touren, eftersom de i Contadors hastighet hjälpte även med en rejäl lucka (särskilt när man mäter hundradeler).

Dock så var ju ursprungsproblemet att folk ligger betydligt närmare än 10m.

Nä, ursprungsproblemet var att nån kör om och sen sänker farten...

12