Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFartjämvikt?
You need to log in to create posts and topics.

En sak jag funderar på är det där med en långpassfart i jämvikt. Typiskt när jag springer så antingen tappar jag i fart eftersom eller så ökar pulsen. Hur hittar jag en fart/puls asymptot, ett gränsvärde där jag håller samma fart och samma puls? Finns det

Det finns väl ingen sådan. Om den skulle finnas skulle ju man kunna köra på hur länge som helst, bara att ställa in och köra på i 24h-lopp.

Så en liten pulsdrift räknar jag alltid med, men den är ju ganska liten. Men när man kör i konstant hastighet på l

Precis. Det fungerar inte så och då måste man ju förstå lite grann hur kroppen fungerar. När du har varit ute och sprungit ett tag, säg 2 timmar, så börjar ju de lättillgängliga kolhydraterna från glykogenet ta slut och du måste börja använda fett som ene

Nja, jag tänkte mig nog inte att det skulle finnas en sån asymptot som man kan hålla oändligt länge, utan t ex för två timmar, och en annan för ja fyra eller tolv timmar, eller en viss sträcka, som man kanske kunde hålla efter en insvängningstid medan man

Ökar det stadigt hela vägen eller slår det till när du börjar tröttna?

Case in point: efter lite skadeuppehåll försöker jag (åter-)bygga längden på långpassen och det du beskriver inträffar då ganska markant när jag närmar mig den övre gränsen (i distans

Jag springer säkert för fort 🙂
Som det känns så tycker jag pass brukar gå från den lägre änden av en pulszon till den högre, men jag kollar på mitt senaste pass, inte kommit upp i långpass än, och då har jag delat upp det i etapper på 4x2 km
där
1 6:09/

Tränaren Joe Friel menar att pulsdrift är ett tecken på att man är dåligt aerobt tränad:
http://home.trainingpeaks.com/articles/cycling/aerobic-endurance-and-decoupling,-by-joe-friel.aspx