Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningfeber
You need to log in to create posts and topics.

Hur länge bör man vila innan man börjar jogga igen efter en febersläng.

Hej Krister!

Jag är ingen expert, men förslagsvis så väntar du till din vilopuls är nere på "normal" nivå då du vaknar på morgonen. Sen är vätskan viktig också. Man behöver väldigt mycket vatten både vid feber och ett tag efter.

En regel jag hört är att man ska vila lika många dagar som man haft feber. Så om man t.ex. har feber i 4 dagar så vilar man 4 dagar från det man blivit feberfri.

Beroende på vad du hade feber för, virus eller bakterier...osv.
Men mellan tummen och pekfingert så är det 3-4dagar som brukar vara brukligt.
Dock är man bäste dräng själv och känner sin kropp och kapacitet efter sjukdom. Det finns alltså inga klara svar

Jag läste i Camilla Porssmans bok "Pulsträning" att man kan kolla att man inte har någon pågående infektion genom att kolla pulsen. Om man kollar sin puls när man vaknar och sedan ställer sig upp och kollar pulsen igen ska den inte ha gått upp mer än 20 s

Det har jag provat, men blev inte vidare glad. Pulsklockan visade att pulsen steg med 40 slag, men det måste nästan ha varit pulsklockan som fick fnatt. Jag frågade min idrottslärare om det och han trodde att det berodde på någon inställning.

Nej, det bästa är nog att känna efter. Jag tycker att ju längre man hållit på med träning, desto bättre känner man när något är "på tok". Jag tycker att jag i regel känner direkt om kroppen inte mår bra och då avbryter jag träningen direkt.

En gång miss