Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det kanske finns i en annan tråd men när jag importerar mina träningsfiler direkt via Funbeat så är höjddatan helt fel. Dvs höjdmeter man tar upp och ner på en runda.

Tex idag så tog jag enligt Garminconnect 73 höjdmeter på dagens runda men enligt funbea

Vilket värde står det i klockan (alt på garminconnect utan tillägget med att hämta höjdmeter från karta?)
Jag tror felet ligger i klockan för jag har själv upplevt samma sak (och fått veta att GPS är ett uselt instrument för att mäta höjdförändringar)
Där

Tack för bra svar!

Visst är GPS ett dåligt sätt att mäta höjdmeter på, det vet jag också sedan innan. Man bör väl ha barometer som mäter lufttrycket i klockan för att få ett rättvist värde?

Det låter jättevettigt att Garminconnect använder kartorna istä

Jag har gett upp tanken på höjd. Det är för bongo helt enkelt. Diffen mellan klockan, Garmin Connect, Sporttracks, Funbeat och jogg blir smått komiskt. Det trots att jag har barometrisk mätning i min Garmin 920. Kartorna är förstås inte precisa, och inte

Det är lite märkligt att höjdvärdena rimliga när datan läses av i Garmin Connect. När man sedan importerar det i Funbeat så blir plötsligt värden flera gånger högre. Och det blir alltid högre. 2,5 timmes hyfsad slätlöpning kan ge 600 höjdmeter upp och ner

Vi har nog (minst) 2 problem här.

1) Mätning av höjd i sig fungerar som bekant ganska dåligt med gps-teknik.
2) Hur man räknar ut totala höjdmeter (upp resp ner).

Punkt 1 löser man genom att använda en klocka med barometrisk höjdmätning. (Funkar bara

Det förklarar ju inte varför den inte bara plockar över de värden som finns i Garmin Connect. De höjdmetrarna som reggas där verkar rimliga. I Funbeat blir det plötsligt flera gånger större.

Garmin connect har väl en plug-in (eller är det standard numera) som gör om höjddatat från klockan enligt karta istället = mycket nogrannare medan Funbeat tar in rådatan från klockan

Precis -AT- - dom inställningarna brukar vara vettiga beroende på vilken klocka man har, men om funbeat tar den siffran eller om dom räknar själva (troligast) vet jag inte!

Går inte det att fixa?