Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFett
You need to log in to create posts and topics.

Okey. Vilka fetter behöver man för hopmontering av cykeln?. Förra gången jag monterade ner och upp cykeln körde jag med enbart maskinfett och det funkade väl okey men på vissa delar så som styrstången så verkade det som om styrstången fastnade värre en om

Kopparpasta och litiumfett använder jag förutom SKFs kullagerfett.

Jag vet inte om jag gör fel, men jag använder ett fett med teflon i. Jag köper det över disken hos cykelhandlaren,

Lithiumfett finns också, men jag har för mig att det är bäst på lager. Fast nuförtiden finns det inte så många lager man kommer åt (hjullag

Trissorna mår bra av lite litiumfett.
Kopparpasta på väderutsatta gängor.
SKF på wirar.

Tackar för det! Jag glömde detta med trissorna ... ja, det är där jag använder lithium. Annars var jag osäker på rätt typ på rätt plats.

Vaaaaa, ska man ha fett på vajrarna..... Jag har läst mig till att man ska ha en droppe olja till vajrarna. Kanske därför som jag får byta vajrar rätt ofta. Det här var intressant. Har du lust att utveckla det här.

Jag har fett på wirarna och byter dom en gång per år.

Michael, olja på vajrarna på vintern är bra (driver ut vatten) men jag byter altid till nya vajrar i början av året och då är det fett.

När det blir riktigt illa på vintern, kör jag med WD40 eller något liknande. Växelvajren tar stryck i all slask och sa

Shit! Det var längse sedan jag markerade en tråd som intressant! (t+)

Okey! Om man nu ska lägga fett på wiren ska man då fetta in hela wiren eller bara vissa delar på wiren. Anledningen till att jag frågar är att jag vet att smuts fastnar på fettet. Vilket SKF fett rekommenderar ni? Man vill ju gärna ge sin käresta det bäst