Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningFilma sig själv
You need to log in to create posts and topics.

12

Om man filmar sin egen simning kan man få värdefull feedback.

Om man inte har en vattentät videokamera, kan man köpa en vattentät påse och i den lägga mobil eller vanlig kamera som har videofunktion.

Jag själv har köpt en påse av fabrikat Auqapac, som h

Så man kan filma sig själv utan medhjälpare alltså? Bra tips där (t+)

Kolla hur det är med fotoförbud o.dyl. i just din hall innan du köper grejor.

Med andra i banan kan man hamna i integritetsproblem. På tex Eriksdalsbadet i Stockholm är det förbjudet att filma under allmänhetens tider, punkt.

Under föreningars tränings

Intressant. Jag trodde ett badhus räknades som allmän plats, och enligt lagen är det fritt fram att fota och/eller filma människor på allmän plats utan att man behöver fråga om tillstånd. Med stöd av lagen får jag fota eftersom det är allmän plats, punkt.

Kopierat från Stockholms Stads websajt gällandes alla bad och simhallar i kommunens regi, under rubriken "Säkerhet och trivsel".

.....
"Det är inte tillåtet att fotografera eller filma utan tillstånd."
.....
http://www.stockholm.se/KulturFritid/Simma-och-trana/

Kommunen/fritidsförvaltningen har inte rätt att sätta sina egna lagar. Det är Sveriges lag som gäller, och den säger att man får fota och filma fritt på allmän plats.

Allmän Plats är ett begrepp som inte används längre mer än:

"Allmän plats förekommer dock fortfarande i plan- och bygglagen, i vapenlagen och i brottsbalken." - Wikipedia.

Offentliga platser är enligt 1 kap. 2 § Ordningslagen:
allmänna vägar,
gator, v

Känns som vi hamnade lite off topic.

Min ambition var endast att uppmärksamma glada FB-användare på risken att filmning inte är självklart alla simhallar.

Kommuner är självklart inte lagstiftare. Det är ju staten som förbehåller sig den rätten. Det bet

Under de tider allmänheten har tillträde så räknas ett badhus som allmän/offentlig plats. De kan inte förbjuda mig att fota eller filma.

Jag har inte ens kommit på tanken att man inte får filma!? Men det kan ju vara klokt att kolla upp reglerna.

12