Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningFilma sig själv
You need to log in to create posts and topics.

12

"I Stockholms stads lokala ordningsföreskrifter ges kommunen rätt att närmare reglera vad som gäller för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats."

Dock tror jag att offentlig plats, precis som det tidigare begreppet allmän plats, bara

Här är inomhusundantaget: "andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik."

Det kanske är då Ice Boy trafikerar bana 1...?

Kommunen kan skriva egna lokala ordningsföreskrifter (som sen godkänns av länsstyrelsen).
Simhallen kan också drivas på entreprenad och då är det inte offentlig plats.

Jag skulle nog tycka att det kändes lite konstigt om nån filmade i simhallen, men om

Johanna - innebär det att du ALDRIG... filmat för att se hur din simning ser ut?

Edit:
Sorry *L* läste fel ord i det du skrev Johanna 😉

För er som förfäras över att det finns regler kan jag berätta att anledningen är att det finns "skyddsobjekt" som reglerna således ska värna om. Jag har barn och tycker att det är bra att det finns i vart fall formella regler mot snuskgubbar som vill film

Tycker den nya lagen är ett allvarligt slag mot demokratin och yttrandefriheten! Givetvis måste man få fota och filma fritt på offentliga platser. Hur skall annars media kunna rapportera händelser på ett objektivt sätt tex? Idiotdumt lagförslag som för os

Jag håller inte med dig IceMan, jag tycker tvärtemot att den är bra eftersom den strävar efter att skydda individens integritet.

citat ur förslaget:
"I promemorian föreslås att ett nytt brott införs i brottsbalken benämnt olovlig fotografering. Brottet

Nu var det ju det igen om att allmän plats inte längre finns som begrepp, o att en inomhushall inte omfattas av regeler som gäller utomhus ... .

I princip tycker jag att det är sorgligt o fel att det ska finnas en massa sådana regler. Det gör livet mindr

Det finns redan ett förbud mot "ofredande genom hänsynslöst beteende". Den typ av fotografering som beskrivs ovan, på toaletter och omklädningsrum, skulle nog räknas som olaglig även i dagsläget, om det ligger ett tydligt uppsåt att kränka bakom. Använ

12