Quote from Guest on 9 January 2011, 19:10Har under ca 6 veckors tid tränat , till å från, med mina FiveFingers. Började med 10 min promenad och är nu uppe i ca 25 min lätt jogg. Inte utan att jag har haft en jä-a träningsvärk mellan varven.
Det känns alltid ordentligt dagen efter när jag gör nå
Har under ca 6 veckors tid tränat , till å från, med mina FiveFingers. Började med 10 min promenad och är nu uppe i ca 25 min lätt jogg. Inte utan att jag har haft en jä-a träningsvärk mellan varven.
Det känns alltid ordentligt dagen efter när jag gör nå
Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 19:20Oj, det är lite svårt att svara på. Jag hade inte mina alls länge innan det va okej. Kanske två promenader och tre löpturer sen va det inget konstigt..
Men sen kan det kännas lite i vaderna ibland ändå, men inte lika mycket. Så det är nog lite olika ka
Oj, det är lite svårt att svara på. Jag hade inte mina alls länge innan det va okej. Kanske två promenader och tre löpturer sen va det inget konstigt..
Men sen kan det kännas lite i vaderna ibland ändå, men inte lika mycket. Så det är nog lite olika ka
Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 23:01Ola, det är förstås väldigt olika för olika personer, beroende på förutsättningar och beroende på hur man springer. Eftersom det pratas så mycket om framfotslöpning i samband med fivefingers, så gör många felet att sträva efter att landa på framfoten. Då
Ola, det är förstås väldigt olika för olika personer, beroende på förutsättningar och beroende på hur man springer. Eftersom det pratas så mycket om framfotslöpning i samband med fivefingers, så gör många felet att sträva efter att landa på framfoten. Då
Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 23:10Om man springer på hårt underlag som t.ex. asfalt ser jag det som självklart att man måste landa på framfoten med spänd vadmuskel. Annars smäller ju hälen i. Ser heller inget som helst fel i att göra på detta sätt. Springer man däremot på mjukt underlag f
Om man springer på hårt underlag som t.ex. asfalt ser jag det som självklart att man måste landa på framfoten med spänd vadmuskel. Annars smäller ju hälen i. Ser heller inget som helst fel i att göra på detta sätt. Springer man däremot på mjukt underlag f
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 00:04Vadmuskeln ska inte vara spänd innan man landar. Den spänns reflexmässigt när man landar, och då jobbar muskeln excentriskt på rätt sätt.
Framfoten pekar lite nedåt när ankeln är neutral, så den landar först i alla fall, om man landar avslappnat nära kr
Vadmuskeln ska inte vara spänd innan man landar. Den spänns reflexmässigt när man landar, och då jobbar muskeln excentriskt på rätt sätt.
Framfoten pekar lite nedåt när ankeln är neutral, så den landar först i alla fall, om man landar avslappnat nära kr
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 07:32Vaden spänns reflexmässigt PRECIS INNAN man landar, skulle jag snarare säga. Att kontrahera en muskel går inte på 1/100 sekund, så man måste påbörja lite innan landningsögonblicket för att hinna få upp lite förspänning, sen ökas naturligtvis styrkan på ko
Vaden spänns reflexmässigt PRECIS INNAN man landar, skulle jag snarare säga. Att kontrahera en muskel går inte på 1/100 sekund, så man måste påbörja lite innan landningsögonblicket för att hinna få upp lite förspänning, sen ökas naturligtvis styrkan på ko
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 10:05Första rundorna med aquasocks så fick jag ordentlig träningsvärk i vaderna, sprang helt på framfoten. Tog ett tag innan jag började landa rätt, alltså mjukt på utsidan mellanfoten. Så nu får hela foten vara med och leka 🙂
Första rundorna med aquasocks så fick jag ordentlig träningsvärk i vaderna, sprang helt på framfoten. Tog ett tag innan jag började landa rätt, alltså mjukt på utsidan mellanfoten. Så nu får hela foten vara med och leka 🙂
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 10:45Om man tänker att man hela tiden ska vara avslappnad i vaderna och fötter så kommer kroppen automatiskt spänna rätt muskler i rätt tid. Ögonen registrerar ju att foten är på väg att landa på något hårt och fixar det:)
Det som är poängen är att man ska fo
Om man tänker att man hela tiden ska vara avslappnad i vaderna och fötter så kommer kroppen automatiskt spänna rätt muskler i rätt tid. Ögonen registrerar ju att foten är på väg att landa på något hårt och fixar det:)
Det som är poängen är att man ska fo
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 12:09Det låter lite suboptimalt att alltid "fokusera" på avslappning. Om man spänner sig, mer än vanligt, så är det antagligen för att man har ont någonstans. Är det inte bättre att låta bli att springa då istället?
Det låter lite suboptimalt att alltid "fokusera" på avslappning. Om man spänner sig, mer än vanligt, så är det antagligen för att man har ont någonstans. Är det inte bättre att låta bli att springa då istället?
Quote from Funbeat user on 10 January 2011, 12:44För ett år sedan ca. läste jag en hel del om tåskor.
Jag försökte, men hade nog läst för många goda råd.
Det gick åt skogen.Därefter försökte jag med barfota.
Det gick åt skogen. Läste ett antal gånger att man skulle börja på den hårda sidan. Grusvägar.
För ett år sedan ca. läste jag en hel del om tåskor.
Jag försökte, men hade nog läst för många goda råd.
Det gick åt skogen.
Därefter försökte jag med barfota.
Det gick åt skogen. Läste ett antal gånger att man skulle börja på den hårda sidan. Grusvägar.