Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningfjärilsteknik
You need to log in to create posts and topics.

12

Nu är inte mitt fjärilssim direkt up-to-date... men jag kan inte låta bli att fundera på hur Phelps simmar. Han andas på varje armtag, medan de flesta andra åtminstone simmar så att de andas på vartannat armtag. Är det inte BRA mycket jobbigare att andas

*suck* En dublett...

För Phelps är det nog bäst att göra som han gör. Jag tror att han skiter i vad som är bäst för andra.

Jag har tittat lite på simningen på OS, och en sak som jag såg var att de ibland andas i tvåtakt på frisimmet.
Jag tror helt enkelt det är så att de behöver syret, visst går det snabbare att simma med längre andningsfrekvens, men bara om kroppen orkar.

Fredrik: Självklart tror jag Phelps skiter fullständigt i hur de andra simmar så länge han vinner själv. Trevlig helg på dig också... 🙂

Min poäng var att det är individuellt.

Poängtera det lite trevligare nästa gång kanske? Till och med jag reagerade på den otrevliga tonen här.
Och det är väl klart att vi fattar att alla gör utefter det som passar en själv bäst, men tankegången är ju intressant, och hon ville nog komma någon a

Bra fråga tycker jag! Jag är gammal simmare och skolad med 2-takt i fjäril. Jag vet inte om det kan vara med fördelaktigt att vara med så mycket av kroppen ovanför vattnet för att skapa så lite vattenmotstånd som möjligt( svårt att förklara men du kanske

... tvåtaktsfjärilen är det jag lärt mig också, men nu talar vi 1980-tal... så det är ju ett tag sen *s*
Jag har inte studerat det något närmre, om ngn annan än Phelps andas på varje simtag, men det var så iögonfallande att han gjorde det (och snabbt g

fast han ligger ju nästan en decimeter lägre än alla andra över vattenytan i varje tag. kanske det som är den största skilnaden?

12