Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFlackmaxpuls vs backmaxpuls
You need to log in to create posts and topics.

På flacka tävlingar kommer jag ofta upp i 190-191 under slutspurten. Jag verkar inte kunna komma mycket högre, trots att jag försökt öka farten.

I maxpulstest i uppförsbacke har jag däremot kommit upp i 195. Är detta en generell skillnad, eller kan väl

Om du kan klara att
1) involvera lika mycket muskelmassa,
2) och har tränat upp rätt muskelgrupper för flacklöpning,
3) och orkar använda dem till max,
som du kan klara att komma åt i en lätt uppförslutning så skulle jag säga
Ja, den löparen ("välträn

Intressant, jag når ofta högre puls i backpass än i intervallpass. Undrar om det inte kan vara så här; När man börjar närma sig sin maxpuls kan vi ju alla komma överens om att det är ganska obehagligt. Då man kutar på en flack bana är man uppe i ganska hö

I en backe jobbar rimligen mer av bålens muskler än vid slätlöpning. Ju fler muskler som belastar hjärtat, ju mer får det jobba, eller?

Flackmaxpuls.
Backmaxpuls.

Underbara ord.

Frida: Ditt resonemang stämmer nog på mig, för jag kan inte riktigt anse mig som en vältränad medeldistanslöpare. Men då ska jag hålla utkick efter högre flackpuls i framtiden. Och göra ett nytt backmaxtest för att bekräfta den noteringen.

Tinky: Under

Märkligt nog gäller det omvända för mig, jag har svårt att komma riktigt högt i puls i backe - trots att jag relativt sett suger på slätlöpning. Kan inte riktigt komma fram till nån bra hypotes till varför det är så bara.

Pannacotta?