Quote from Guest on 9 May 2010, 15:13När jag för ca 8 år sen köpte min cykel så gjorde jag det utifrån att jag behövde en cykel med många och låga växlar, så det blev en hybrid som lutar åt mtbhållet med 21växlar. Har varit mycket nöjd med den, men märker nu att jag allt oftare önskar att dä
När jag för ca 8 år sen köpte min cykel så gjorde jag det utifrån att jag behövde en cykel med många och låga växlar, så det blev en hybrid som lutar åt mtbhållet med 21växlar. Har varit mycket nöjd med den, men märker nu att jag allt oftare önskar att dä
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 15:23Var/Hur använder du din cykel?
- transportsträcka
- motion
- asfalt, grus?Vad är dina ambitioner med cyklingen?
- snabb eller trivsam takt
- kunna ta sig fram utan att fundera för mycket på underlagBudget?
Svara på dessa frågor så överlåter jag sedan
Var/Hur använder du din cykel?
- transportsträcka
- motion
- asfalt, grus?
Vad är dina ambitioner med cyklingen?
- snabb eller trivsam takt
- kunna ta sig fram utan att fundera för mycket på underlag
Budget?
Svara på dessa frågor så överlåter jag sedan
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 15:40Var/hur använder jag cyklen?
Transportsträcka: JA
Motion: JA
Asfalt/grus: Asfalt i huvudsakAmbitioner med cykling?
Snabb (nu är ju allt relativt, men ja, jag vill cykla fort)
Underlag? tja, jag vill ju kunna cykla överallt, men som jag skrev ovan så är
Var/hur använder jag cyklen?
Transportsträcka: JA
Motion: JA
Asfalt/grus: Asfalt i huvudsak
Ambitioner med cykling?
Snabb (nu är ju allt relativt, men ja, jag vill cykla fort)
Underlag? tja, jag vill ju kunna cykla överallt, men som jag skrev ovan så är
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 16:56Är du mekanisk händig?
Om inte, gå till en cykelaffär och förklara ditt problem.
-----
Det går att byta klingor fram eller kasset bak.Först måste du veta vilka utväxlingar du vill ha.
Man behöver också få en någorlunda jämn stegning i utväxlingarna.
Är du mekanisk händig?
Om inte, gå till en cykelaffär och förklara ditt problem.
-----
Det går att byta klingor fram eller kasset bak.
Först måste du veta vilka utväxlingar du vill ha.
Man behöver också få en någorlunda jämn stegning i utväxlingarna.
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 16:58Du lär behöva byta drivlina efter åtta år.
Köp en cykelX istället som du kan använda till lite fler underlag.
Du lär behöva byta drivlina efter åtta år.
Köp en cykelX istället som du kan använda till lite fler underlag.
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 17:46Markku:
Ja, jag är händig, så det blir inga problem med själva skruvandet (dessutom så har jag ju en bil och maskinreperatör till make om det skulle krisa sig). Men jag måste ju veta vad jag ska skruva med sas...Hm, hur vet jag vilka utväxlingar jag vi
Markku:
Ja, jag är händig, så det blir inga problem med själva skruvandet (dessutom så har jag ju en bil och maskinreperatör till make om det skulle krisa sig). Men jag måste ju veta vad jag ska skruva med sas...
Hm, hur vet jag vilka utväxlingar jag vi
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 17:53Kassett, kedja och drev är drivlina.
CykelX är en cykel cross, och du kan behålla din hybrid till transport.
Kassett, kedja och drev är drivlina.
CykelX är en cykel cross, och du kan behålla din hybrid till transport.
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 19:23Vad jag förstår vill du "flytta" alla utväxlingar "uppåt".
Enklast är ju då att du byter kassetten bak.Först måste du räkna alla kugg.
Från detta kan du räkna beräkna utväxlingen för alla kombinationer av växlar.
Det svåraste är att veta vilka utväxl
Vad jag förstår vill du "flytta" alla utväxlingar "uppåt".
Enklast är ju då att du byter kassetten bak.
Först måste du räkna alla kugg.
Från detta kan du räkna beräkna utväxlingen för alla kombinationer av växlar.
Det svåraste är att veta vilka utväxl
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 20:06Tack för svaren! Nu vet jag iaf var jag ska börja! Dvs jag får börja med att läsa på mer om växlar helt enkelt.
Ska "lusläsa" din hemsida Markku, den verkar jättebra.
Tack för svaren! Nu vet jag iaf var jag ska börja! Dvs jag får börja med att läsa på mer om växlar helt enkelt.
Ska "lusläsa" din hemsida Markku, den verkar jättebra.
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 20:47I de fall man verkligen har problem med för låg eller hög utväxling, blir man kanske tvungen att byta klingor eller kassetter.
Annars tror jag att många motionärer är mer eller mindre nöjda med de utväxlingar man får, när man skaffar cykeln. De är kanske
I de fall man verkligen har problem med för låg eller hög utväxling, blir man kanske tvungen att byta klingor eller kassetter.
Annars tror jag att många motionärer är mer eller mindre nöjda med de utväxlingar man får, när man skaffar cykeln. De är kanske